De tre senaste dagarna har jag modererat elva Work in progress-seminarier på filmfestivalen, där regissörer och producenter presenterat filmprojekt som ligger i produktion. En del utländska gäster var på plats, men framför allt var det svenska filmer som presenterades. En del filmer kan bli rätt spännande.

Levan Akins kuturellt kapital-komedi Katinkas kalas, som trots titeln inte handlar om barn utan om en arbetarklassig ”ring in och vinn”-värdinna från televisionen som råkar dagen efter-hamna på en hipsterfest, skulle kunna bli rolig. Ser också fram emot att se Mattias Johansson Skoglunds och Markus Marcetics dalmålsfyllda nittiotalsskildring Losers och Thobias Hoffméns Perez Hilton-omtalade dockfilm We R animals, även om det kommer dröja länge än den ännu ofinansierade filmen kommer nå biograferna.

Intressant verkar vidare Göran Olssons arkivistiska dokumentär The black power mixtape, som berättar historien om medborgarrättsrörelsen under 60- och 70-talen utifrån bilder från SVT:s arkiv – Olsson visade bland annat en fascinerande intervju med Angela Davis i häktet. Eftersom SVT på den tiden hade så stark ekonomisk ställning, och att den svenska neutralitetspolitiken dessutom medförde en återhållsam hållning till att köpa material från franska eller amerikanska byråer, producerade kanalen själva väldigt mycket material från världens konflikthärdar. Därför är SVT-arkivet en guldgruva även gällande samtidshistoria från andra sidan Atlanten. Kul att det levandegörs.

Uppdatering: En utförligare rapport från seminarieserien finns på Cinestar.