Manufactured landscapes börjar med en till synes oändlig kameraåkning i vänsterled över ett fabriksgolv. Arbetare som sitter vid sina arbetsstationer och skruvar, borrar och sammanfogar olika komponenter. Fabriken är ändå bara en av många i en stor fabrikspark. Det är sinnebilden för skalekonomier. Dokumentärfilmaren Jennifer Baichwal följer i Manufactured landscapes fotografen Edward Burtynskys dokumentation av den storskaliga industriproduktionen och spåren den lämnar efter sig. Bakgrunden hamnar i förgrunden. Det är inte bara bilder av gruvtag och sopberg, utan också vyer över intrikata vävar av motorvägar och containermosaiken vid en handelshamn.

Burtynsky tar framförallt sikte på Kina, den siste store spelaren att ge sig in i leken innan oljan tar slut. Varken han eller Baichwal viftar med några pekpinnar, men bilderna väcker förstås i sig själva en del frågetecken. Den omvälvande utvecklingen framstår inte sällan som fascinerande och upprörande på samma gång. Till exempel såret efter gigantiska och omstridda dammprojekt, vilket Burtynsky kallar för ett ”intentional landscape”. Scenerierna känns igen från fjolårets Venedigvinnare, Jia Zhang-Kes Stilla liv. Burtynsky dokumenterar utan sentimentalitet ett landskap i förändring medan det ännu finns kvar.