Såhär låter det i början av boken, när Truffaut frågar ut den trinde thrillermästaren om hans tidiga filmer.
Number 13 (1922)
F.T. Då var ni 23 år. Men tidigare fanns ju den här lilla filmen, den första som ni regisserade och som vi inte talat om: Number thirteen. Var det en dokumentärfilm?
Woman to woman (1923)
F.T. Jag har aldrig sett Woman to woman och känner inte ens till intrigen…
Lustgården (1925)
F.T. Jag förstår att vi nu talar om Pleasure garden, byggd på en roman av Oliver Sandys. Jag har bara sett den en gång och minns den som en mycket rörig historia…
The mountain eagle (1926)
F.T. Följande år gjorde ni er andra film, The mountain eagle, i ateljé, med exteriörerna i Tyrolen. Jag har läst ett sammandrag av scenariot. Det handlar om en affärsinnehavare som förföljer den oskuldsfulla unga lärarinnan med sin uppvaktning. Hon tar sin tillflykt i bergen och gömmer sig hos en eremit som till slut gifter sig med henne. Är det riktigt?
The lodger (1927)
Denna film har Truffaut goda minnen av. En intressant diskussion följer.
Downhill (1927)
F.T Er nästa film, Downhill, handlar om en ung studerande som anklagats för snatteri i skolan. … Denna film hör till den typ av filmer som drar med åskådaren till alla möjliga miljöer, den börjar i en engelsk skola, fortsätter i Paris och till slut kommer vi till Marseille…
A.H. Själva handlingen antyder detta, ja.
F.T. Jag trodde faktiskt att hela handlingen äger rum på skolan? … Såvitt jag minns hade ni lyckats fint med skolatmosfären, den var mycket exakt…
Det är svårt att inte fråga sig hur Truffaut kände sig, när han gick in första dagen (de gjorde intervjuerna kronologiskt) med sin bandspelare och tolk, och skulle prata om Hitchcocks tidiga karriär – utan att ha sett så många av filmerna, och knappt minnas de han faktiskt sett.
Hur som helst, boken är briljant, och den som inte gillar att läsa kan lyssna på ljudupptagningarna här.