– He’s dead, all right. So cold.

– Is the pizza?

I The slumber party massacre (1982) låter man inte lite kall pizza gå till spillo. FLM är inte heller filmtidskriften som låter Halloween passera obemärkt förbi! Fredag 31 oktober bjuder vi in till en rysarkväll på Tranan bar i Stockholm!

Vi har grävt i underjorden och funnit Amy Jones kultskräckis The slumber party massacre, vars handling kretsar kring ett pyjamasparty som får oväntade besökare. Filmens manusförfattare Rita Mae Brown skrev den som en parodi på slashergenren, men Amy Jones regisserade den som en vanlig skräckfilm, och resultatet blev denna egendomliga klassiker som bland annat inspirerat de senare Scream-filmerna. Filmen börjar 19.30 och efteråt styrs musiken av Studio Barnhus. Ett pris delas ut till den med bäst utklädnad, så dress to impress.

För oss som älskar monster, skräck, sci-fi och allt däremellan finns det mycket att glädja sig åt just nu.

Ni som befinner er i Skåne har också stora möjligheter att bli skrämda, äcklade och förförda på bio, för idag inleds nämligen ännu en genrefilmsfestival – Lund Fantastic Film Festival! Festivalen pågår en hel vecka och på programmet finns flera filmer som utnyttjar skräckgenren för att gräva i sorg, trauman och existentiella frågor. Med andra ord genren när den mår som bäst! För visst får väl de utslitna genretroperna nytt liv när de skickligt används för att peta i personliga såväl som kollektiva sår? En film som gör detta på ett oförglömligt vis är den australiensiske Jennifer Kents Babadook (2014), där en ensamstående mammas skaviga  relation med sin krävande son gestaltas genom ett kärvt och återhållsamt skräckdrama. Filmen är en av flera som bevisar att den solbadande nationen Australien präglas av ett filmiskt mörker. Denna intressanta tendens går att läsa mer om i Daniel Bradshaws personliga essä Varför är den australiska filmen så mörk?

I Stockholm är genrefestivalen Monsters of Film inne på sin sista helg, och avslutningen ser ut att bli storstilad. Här ryms en hel del intressanta B-filmer och genreexperiment som man annars inte kommer över på de strömlinjeformade streamingjättarna. En film som personligen lockar är den kultförklarade Kunskapens pris – Balladen om den vilsne vandraren (Anders Muammar, 2007) som utspelar sig i ett post-apokalyptiskt Sverige, inbäddat i en slags Sagan om ringen möter Dune-estetik. Berättelsen förs fram genom en egendomligt vacker ballad av punklegenden Freddie Wadling (RIP). Visningen sker lördag 25 oktober kl 17.00. För er som hellre konsumerar filmiskt djävulskap hemifrån går det även att ta del av festivalen genom en prenumeration på Draken film, så missa inte det. 

Vi ses i biomörkret!

 

Artikeln publicerades ursprungligen som ett nyhetsbrev 24 oktober. Prenumerera här på FLM:s nyhetsbrev som utkommer varannan vecka med de senaste filmnyheterna och kommentarerna!