Foto: Henk Meijer
Jag var i Holland i helgen och kollade bland annat in det splitternya filmhuset som det nederländska filminstitutet har byggt i det gamla industriområdet ett par minuters båttur norr om Amsterdams centralstation. Eftersom dylika kulturella prestigebyggen nuförtiden vanligen tillägnas opera (i alla fall i Norden) så är det roligt att holländarna satsat på ett filmhus istället.
Vanligen är jag inte så mycket för att slänga iväg kulturmiljonerna på stora hus istället för en rad stödformer riktade mot mindre kulturutövare och -förmedlare, men som signalpolitik är ändå stjärnarkitektritade skrytbyggen effektiva. Av det nya filmhuset i Amsterdam får man otvivelaktigt känslan av att Holland vill ta sig ur Europas filmiska bottenskikt (Nämn tre holländska filmare om du kan!). Trots att den holländska kulturpolitiken i övrigt håller på att haverera i krishanteringens kölvatten. Precis som det var ett bevis för ambition när vårt eget filmhus byggdes vid Gärdet i Stockholm 1970, ett projekt som otvivelaktigt flyttade fram den svenska filmens positioner. Då.
Här följer en stjärnförsedd jämförelse mellan det nya filmhuset i Amsterdam och det fyra decennier gamla filmhuset i Stockholm.
Arkitektur
Amsterdam: ★★★★☆
Vitt och fräscht, luftigt och spetsigt. Som en blandning av operahuset i Sydney och en rymdstation. Arkitekter: Delugan Meissl.
Stockholm: ★★★☆☆
Grått och brutalistiskt, de flesta skulle säga fult. Men ändå konsekvent och mäktigt, och med en ”smart” grundidé: huset är packat av filmreferenser, från de filmremselikt perforerade betongplattorna till det stora ögat på den fönsterlösa väggen mot Försvarshögskolan. Jag gillar arkitekturen, men det är faktiskt inte särskilt inbjudande och även ganska otidsenligt för dagens behov. Arkitekt: Peter Celsing.
Läge
Amsterdam:★★★★☆
Otroligt estetiskt välfunnet läge, längst ute på spetsen som första anhalt på det som tills nyligen varit ett stort industriområde mitt i centrala Amsterdam. Nära femman, enda bristen att det ändå tar lite extra tid att ta båten över Ij.
Stockholm: ★★☆☆☆
Ligger visserligen också naturskönt vid Gärdetfältets kant, även om det är finast om man närmar sig huset över fälten från nordost, vilket knappast någon gör. Och usla kollektivtrafikförbindelser (långt från både stambuss och tunnelbana) gör att många upplever att Filmhuset ligger väldigt långt bort. Det är helt enkelt lite jobbigt att ta sig dit, och stockholmarna är lata.
Filmutbud
Amsterdam: ★★★★☆
Idag 18 publika biovisningar, från vanlig repertoardistribution (Wuthering heights, Play, Martha Marcy May Marlene) och en barnfilmsfestival (Vi på Saltkråkan, Picknick met taart) till mer klassisk cinemateksverksamhet i ett Scorseseretrospektiv (Taxi driver). Pågående är också en smalare filmserie på temat ”Found footage” som kompletterar utställningen med samma tema, men det är ingen film i den serien just idag. Stor fokus på repertoarfilmer gör kanske att det unika utbudet riskerar att försvinna i mängden?
Stockholm: ★★★☆☆
Bara en enda publik film idag, i Cinematekets Elia Kazan-retrospektiv (Öster om Eden). På onsdagar har det under våren dessutom varit Lunchbio, men den kortfilmssatsningen har slutat för säsongen. Annars är det i stort sett bara Cinemateket som visar film för allmänheten i Filmhuset, men antalet filmer per dag brukar vara fler (två till tre om dagen). Jag upplever det svenska Cinemateket som vassare än det holländska och dessutom har de nyligen slagit publikrekord, men med bara en enda filmvisning jämfört med 18 kan det inte bli mer än en trea för Filmhuset
Bibliotek
Amsterdam: ★★☆☆☆
Det var stängt när jag var där, så jag låter öppettiderna avgöra. Två dagar i veckan är inte godkänt, även om det utlovas att det ska bli fler dagar framöver. Stickprovsanalys av katalogen visar också på att samlingarna är mindre omfattande än i Stockholm.
Stockholm: ★★★★★
Jag har tidigare jobbat på detta fantastiska bibliotek! Imponerande samlingar, hög tillgänglighet och servicenivå. Flyttade dessutom in i ändamålsanpassade, nyrenoverade lokaler för några år sedan. Kan inte bli annat än en femma.
Shop
Amsterdam: ★★★☆☆
En bra filmshop verkade det vara vid en snabb titt.
Stockholm: ☆☆☆☆☆
Shoppen lades ner för några år sedan, i samband med att foajén renoverades.
Utställningar
Amsterdam: ★★★★★
Jättestora, fina utställningsytor. Invigningsutställningen Found footage: Cinema exposed är ambitiös, intressant och välproducerad. Den samlar inte bara klassiska videokonstnärer och experimentfilmare som jobbat med arkivmaterial – till exempel Douglas Gordon och Bruce Connor – curatorn har dessutom beställt nygjorda verk enkom för utställningen, där konstnärerna arbetar med material från Filminstitutets eget filmarkiv.
Stockholm: ★☆☆☆☆
En fin fotovägg finns det ju, och de gamla orginalaffischerna från Cinemateketaktuella filmer är roliga att titta på. Men en glasmonter längst in i hörnet som enda plats för klassisk utställningsverksamhet är i konkurrensen alldeles för lite.
Restaurang
Amsterdam: ★★★☆☆
Fantastiskt fint att sitta i restaurangen, med utsikt över vattnet och en stor trätrappa som fond. Bra meny också. Lite dyra priser kvällstid (billig lunch fram till fem dock) och slarvig service (fick in kött två gånger när jag hade beställt friterad ost) drar ner betyget.
Stockholm: ★★☆☆☆
God lunch, men saknar attraktionskraft i egen rätt förutom just under lunchen, då en del folk från närliggande företag kommer och äter. Ingen middag serveras. Detta eftersom ingen åker till Filmhuset på kvällen bara för att äta. Dock mycket trevlig foajébar att ta ett glas i efter en Cinemateketvisning, även om också det ofta blir en aning ödsligt.
Slutresultat
Amterdam: 25
Stockholm: 16
En utklassningsseger i holländarnas favör alltså. Innebär det här att vi också borde bygga ett nytt filmhus? Det frågar jag mig i Expressen idag, inte minst med utgångspunkten i avsaknaden av ett filmmuseum i Stockholm. Vad tycker ni om Filmhuset? Bu eller bä? Rusta eller riv?