Hemma efter den första dagen med Work in Progress-seminarierna, med totalt fem filmer med planerad premiär 2010. Mest bejublad av publiken var seminariet kring Snabba cash med charmige regissören Daniel Espinosa. Och filmen ser onekligen rätt tajt ut. Babak Najafis Sebbe såg ganska intressant ut, men överlägset mest spännande var ändå Axel Danielsons Pangpang-bröder (som jag skriver lite om i min text (pdf) om digitaliseringen av den svenska filmen i nya numret).
Danielson har filmat sina syskonbarn (bilden) under tio års tid och klippt ihop det till en dokumentär om vuxenblivande och brödraskap. Han visade några klipp idag, och två var helt lysande. Dels ett djupt rörande nattligt samtal mellan de två bröderna, här i tonåren, som är väldigt besvikna på varandra, dels en scen med poetiskt lyft där den ena brodern försöker lära en fågel att flyga. Pangpang-bröder kan komma att bli fantastisk.
Roligt var annars att Andreas Öhman kallade sin debutfilm I rymden finns inga känslor för ”en Adam Sandler-komedi i Wes Anderson-stil, fast med djup” och att danske trilogimannen Per Fly lockade med att ”det är en sexscen” för att få visa sitt sista klipp från Kvinnan som drömde om en man trots att tiden för seminariet gått ut.