Idag är det som bekant 40 år sedan det brakade loss i Paris med hångel på brinnande bilar och maoistiska paroller. Eller hur det nu var. Den som är nyfiken på att tränga bortom mytbildningen kanske bör läsa någon av de 80 franska böcker på temat som nyss kommit ut. Eller så kan man tvärtom hemfalla åt den historieskrivning som cineaster njuter av – att revolten startade med protester mot en sparkad cinemateketchef och nådde sin höjdpunkt när Godard och Truffaut höll fast ridån så att Cannesfestivalens invigningsfilm Peppermint frappé inte kunde börja. Erik Helmersson sammanfattar läsvärt hela historien här, och intervjuar dessutom Nils Petter Sundgren som kallar det hela en ”revolutionette”. Jan Aghed var på plats i Paris och minns tillbaka här.

En av de engagerade filmarna var Louis Malle. Han skulle sitta i Cannesjuryn men hoppade av. Idag såg jag hans film Några dagar i maj som utspelar sig under just dessa dagar. Filmen kom under murfallets 1989, vilket kanske kan uppfattas symboliskt. Malle ironiserar milt över förlorade radikala drömmar. Den inställda filmfestivalen syns inte till, trots att filmens spelplats är det närliggande Saint-Tropez. En gammal kvinna dör, och släktingarna samlas på den stora gården för att göra upp om begravning och arv. Inledningsscenen är lite rolig – en präst läser en bön över liket, men halvvägs stannar han upp för att höja volymen på radion som brusigt rapporterar från Paris. Kravallerna gör sig sedan hela tiden påminda i olika former – en radikal son anländer med batongärr på ryggen, släktingarna testar den sexuella friheten med varandras partners och juridiska företräden, och sjunger sedam Internationalen när de fulla promenerar över ägorna de nyss bråkade om arvsrätten till. Men den mogna distans som filmen berättas med är lite irriterande. Vet inte vad budskapet ska vara riktigt, men kanske något i stil med ”tiden går”.

I årets Cannesfestival får de stoppade filmerna från -68 en ny chans. Antagligen kommer ingen hålla fast ridåerna, men om så sker kan ni läsa om det i vår kommande Cannes-blogg.