Idag invigs Göteborgs filmfestival som i år har fokustemat Civil Disobedience, eller civil olydnad. Men vad betyder det i en digital värld, där ens handlingar begränsas av ägarna och valet att göra en irish exit från Meta och X känns rätt så verkningslös som individuell handling?

Nyheten om att Elon Musk gör Hitler-hälsning slog ner som en bomb i flödet. Att världens rikaste man tar tillfället i akt att gulla med högerextrema lämnar en gräslig eftersmak i munnen. Som Aftonbladets Karin Pettersson skriver verkar dessutom Meta-grundaren Mark Zuckerberg ha inspirerats av Musks förmåga att tillskansa sig politisk makt och står villigt på tur för att kyssa Trumps ring. Men till vilket pris? Bland annat har Meta gått ut med att de ska sluta ägna sig åt faktagranskning. Istället blir det upp till användarna att granska varandra. Jag kan nästan höra jublet från alla techbaroner á la det digitala feodalsamhället som är mindre intresserade av sanningen men desto mer av makt.

Men svaret på Zuckerbergs och Musks närmande till Trump har heller inte låtit dröja på sig. Allt fler användare börjar droppa av från Instagram och X för att bege sig mot andra plattformar så som Mastodon eller Pixelfeed. Svårigheten med denna förvisso motiverade flytt är att den gör cybervärlden än mer fragmentariserad.

Men innan det kanske är dags att lämna ser jag en dag, doom-scrollandes på Instagram, ett litet ljus i januarimörkret. Den världskända puertoricanska musikartisten Bad Bunny släppte i början av januari sitt album DeBÍ TiRAR MáS FOToS (bilden).

Albumets titel översätts till Jag skulle tagit fler foton och är enligt Bad Bunny en påminnelse om att vårda människor och ögonblick. I samband med albumet släpptes även en kortfilm i vilken vi möter en äldre man som man kan anta är en framtida version av Bad Bunny själv. Den gamle mannen vänder sig mot sin vän, en groda, och säger: ’Foton är levda stunder, minnen av det som har hänt. Jag var inte den som tog bilder hela tiden. Jag tyckte att det var bättre att leva i stunden.’ På väg till det lokala caféet rör sig den gamle mannen i bilden av ett förändrat Puerto Rico, där ingen längre pratar spanska och grannarna är amerikaner som grillar barbecue. Den sociala kritiken är slående. I den här dystopin har den amerikanska kolonialismen triumferat.

Trots sin kritik av USA:s inflytande på det självstyrande territoriet Puerto Rico så är det just på den amerikanskägda plattformen Instagram som Bad Bunnys budskap får tydlig effekt. Bland annat har konton som tidigare publicerade bilder av dagens Gaza som befinner sig i ruiner, istället (till soundtracket av Bad Bunnys musik) börjat lägga upp foton som togs innan Hamas attack 7 oktober, föreställandes hus som står och människor som lever. Alla dessa bilder kanske inte är ett argument för att stanna kvar på Instagram, men i bilderna ryms berättelser om vad som varit och det väcker ett hopp om hur det kan bli.

Vi som känt oss aningen less på överflödet av bilder blir påminda om att ändå ta fler foton, vi vet ju aldrig hur framtiden förändras. Var vi sedan ska publicera dem återstår att se.

 

Texten publicerades ursprungligen som ett nyhetsbrev den 22 januari. Prenumerera på FLMs nyhetsbrev här.