Självklart var det lätt att få prestationsångest. Rasisterna har sedan Riefenstahls trampolinsekvens ett tungt filmhistoriskt ok att bära på. Men nu när Sverigedemokraterna har lagt 1,5 miljoner på en reklamfilm (eller rättare, betalat ett hemligt produktionsbolag) saknas saltomortalerna.

Istället har filmen hämtat sin inspiration från ett av den tidiga filmens urmotiv – den korsklippta jakten. I D W Griffiths klipptekniskt epokgörande Nationens födelse skildras hur Klu klux klan skyndar mot en utsatt stuga. Då är det förvisso bara en part som jagar, men den dramatiska uppbyggnaden är densamma som i SD:s variant: en pensionär med rullator och ett hotfull hord av burkakvinnor med barnvagnar som rusar ikapp mot en pengahög. Vem hinner först?

Tonläget i filmen är lika obehagligt som överaskande. Till skillnad från Dansk folkepartis valvideo från 2007 (som förvisso betonar samma konflikt, men ändå främst spelar på nostalgi) och Nationella motståndsrörelsens sevärda dokumentation av ”Bondens dag 2010”(där nassarna fridfullt skyfflar gödsel i en svinstia mellan högtidstalen till den ariska rasen) så fokuserar Sverigedemokraterna på hotet från den främmande flocken (tänk Jud süss, 300, random västernfilm eller Sagan om ringen). Den ödesmättade musiken, den dramatiska monologen och low key-ljussättningen minner också snarare om Piratpartiets grabbiga actionfantasier om ”vi mot dom” än om den rågblonda folkhemsnostalgi som sägs attrahera en arbetarklass som känner sig sviken.

Det kan väl inte vara så man vinner marginalväljare?

Uppdatering:
Nu står det visst klart att TV4 inte kommer att visa filmen, och många tror att det var det som var planen från första början. Verkar rimligt, och det kanske gör filmen till ”smart” eller något. Mår lite illa.