fbpx

Årsbästakalendern 2016: Lucka 18

The lobster (Giorgios Lanthimos, 2015)
The lobster (Giorgios Lanthimos, 2015)
The lobster (Giorgios Lanthimos, 2015)
The lobster (Giorgios Lanthimos, 2015)

Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2016 års 24 bästa biopremiärer. 

Precis som andra filmer av Giorgos Lanthimos består The Lobster av en mix av absurd humor och lika absurt chockerande våld. Men i denna den senaste filmen är humorn betonad på ett annat sätt än i Dog Tooth och Alper. Den innehåller också sann romantik och en triumf för kärleken. Lanthimos har denna gång spelat in en film på engelska, med igenkännbara skådespelare som Colin Farrell och John C. Reilly. Farrell är protagonisten, men ser mer ut som Gustav von Wangenheim i Döden i Venedig än som den snygga smågangster han en gång var i In Bruges.

Filmen utspelar sig i två olika miljöer, som båda har strikta, men motsatta regler för parförhållanden. I den miljö som representerar majoritetssamhället är det ett påbud att ha ett parförhållande. I den andra miljön, hos rebellerna, är det tvärtom. Båda utmäter extrema straff på överträdelser – i majoritetssamhället berövas de som inte hittar någon partner själva sin mänsklighet, därav filmens titel. Rebellgruppen nöjer sig med att stympa kärlekspar. Ingen av miljöerna är uthärdlig.

Det verkar kanske inte så komiskt. Men att en man väljer just hummern som djur att vid misslyckande i partnersökandet förvandlas till är förstås komiskt. Att hans hund också är hans bror är komiskt. Tills man verkligen tänker på det. Paret som leder det stora parningshotell singlar tvingas ta in på är komiskt under kvällarna då de underhåller gästerna och pompöst sjunger oövertygande kärlekssånger. Men de är i ledningen på ett hotell vars själva idé bygger på tvång och våld. Så är det med Lanthimos. Det som å en sida är skrattretande är samtidigt, å en annan sida, fasaväckande. Och du vet inte vad du ska göra med det. Men du vet är att det är väldigt bra film.     

2016 års bästa biofilmer:
7. The lobster (Giorgos Lanthimos, Grekland)
8. The assassin (Hou Hsiao-hsien, Taiwan)
9. The childhood of a leader (Brady Corbet, UK)
10. Arrival (Denis Villeneuve, USA)
11. Det tysta ljuset (Carlos Reygadas, Mexiko)
12. Right now wrong then (Hong Sang-soo, Sydkorea)
13. Love & friendship (Whit Stillman, Irland)
14. Brooklyn (John Crowley, UK)
15. Hail, Caesar! (Coen, USA)
16. Macbeth (Justin Kurzel, UK)
17. Maryland (Alice Winocour, Frankrike)
18. Neon demon (Nicolas Winding Refn, USA)
19. Don’t breathe (Fede Alvarez, USA)
20. Systrarna (Hirokazu Kore-eda, Japan)
21. Hotellet (Kristian Petri, Sverige)
22. A bigger splash (Luca Guadagnino, Italien)
23. Heart of a dog (Laurie Anderson, USA)
24. Djungelboken (Jon Favreau, USA)

av Charlotte Wiberg

Medarbetare i FLM. Filmvetare och kulturskribent.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.