Inget ifrågasätter våra föreställningar om människor och djur lika mycket som de djur som hotar att rasera den mur mellan människor och andra djur som vi skapat. Och filmhistorien innehåller flera spännande exempel på när dessa frågor har aktualiserats.
I boken This will change everything: Ideas that will shape the future föreslår zoologen och genetikern Richard Dawkins att något som skulle förändra vår värld är om gränsen mellan människan och djuren skulle suddas ut. Vad händer med oss och våra handlingar om varelsen mittemot rör sig i gränslandet mellan människa och djur? Vad händer med våra förutfattade meningar om dessa individer och vad får vi för moraliska skyldigheter gentemot dem?
Apan Nim i den Oscarsnominerade dokumentären Project Nim tränas att bli en människa för att se hur mycket människa en apa kan bli, och vi får följa en obehaglig resa av svek och brustna förtroenden. Och Nim fortsätter att vara en apa som utsätts för djurförsök, trots förmågan att kunna kommunicera känslor. Caesar i Rise of the planet of the apes, den senaste filmen i serien om Apornas plan, får medicinsk (och datoranimerad) hjälp för att vända på maktförhållandena med sin styrka och intelligens. Och tar till vapen för att försvara sin rätt, lite som Fåglarna i Alfred Hitchcocks film med samma namn, även om orsaken till deras beteende är mer oklar. Experimentet Dren i filmen Splice är en varelse som rör sig i gränslandet mellan djur och människa, och som blir mer mänsklig ju äldre hon blir – vilket gör att filmens sexuella scen tolkas som incestuös snarare än något annat.
I Nim, Ceasar och Dren (och för all del Hitchcocks fåglar) aktualiseras problematiken med hur vi behandlar djur. Var ligger skillnaden mellan människor och djur? Kan vi bara respektera djuren om de är som oss, alltså mänskliga? Eller kan vi lära oss att respektera djuren som de levande kännande individer de är utan att ständigt mäta dem efter vår egen måttstock? Innerst inne anar vi nog att djuren inte är så olika oss som vi gärna intalar oss.
I djurkalendern väljer 24 personer från film- och djurfälten sitt favoritdjur ur filmhistorien.
Peter Nilsson är kampanjsamordnare på Djurens rätt, Sveriges största djurskyddsorganisation.