Att se norska ungdomsfilmen Ligg med mig direkt efter Jane Eyre var befriande. Direkt från det viktorianska 1800-talets översexuella Galna Kvinna På Vinden till öppningsscen i dagens Norge med en råonanerande tonårsflicka. Visserligen blir Alma, filmens kåta huvudperson, stämplad som knäpp av sin omgivning. Men vi i publiken står helt på hennes sida.
När poppiskillen Artur plötsligt drar ner gylfen och petar på henne med sin kuk berättar hon jublande glad om incidenten för sina väninnor. Artur nekar, några vittnen finns inte och Alma döps om till Pitt-Alma på den trångsynta småstadsskolgården. Till slut flyr hon till sin syster i Oslo där hon får sympati. Den där Artur måste vara väldigt förtjust i Alma, menar den manlige medlemmen i systerns kollektiv: ”Man petar ju inte med kuken på precis vem som helst”.
Kärleken segrar både i Jane Eyre och i Ligg med mig. Men om sexualiteten är bortraderad från förhållandet mellan Jane och herr Rochester är den naturligtvis helt central i Ligg med mig. Det är enormt befriande (förutom kanske för en övertygad motståndare till allt kommersiellt sex) att se en film som inleds med att en tonårsflicka har betalsex per telefon. Samtidigt görs kåtheten i filmen till något ofarligt och gulligt. Telefonsexföretagarens rollspel är lite lagom tokroligt.
En sexfantasi Alma har under sitt arbete som affärsbiträde görs också det till något skojtöntigt med juckande, sång och dans. Och framför allt: vad som närmast ter sig som sextrakasseri blir i stället till något romantiskt.
Man kan se filmen som en radikal omtolkning av det sexuella spelet och relationen mellan könen. Men också som en en sexualiserad version av dagis-klassikern ”han slår dig för att han tycker om dig”.