I de sociala medierna har det blivit en folksport i den Svenskt tenn-ägande medelklassen att håna komiskt förfärliga annonser på mäklarsajterna. Och den bombastiska inredningssmak som blir resultatet när ambitiösa home staging-experter möter skrytiga nouveau riche-borgare kan onekligen vara rätt kul. Se till exempel den välplanerade Huddingevillan eller Kistakåken med en häststaty i naturlig storlek i vardagsrummet.

Efter att ha surfat runt i annonsdjungeln ett slag (den här Flashback-tråden är full av länkar) frågar man sig lätt vem som egentligen köper de här kåkarna. Igår insåg jag slutligen svaret: scenograferna bakom amerikanska actionfilmer.

En gång i tiden var miljöskildringen den fantasylutande actionfilmens kanske starkaste sida. I Sagan om ringen-filmerna var det en njutning att bekanta sig med de olika rasernas riken. Men den samtida actionfilmen håller på att förvandlas till en enda stor Hemnet disaster i 3D. Det första tecknet kom förra året i Tron, där Jeff Bridges bjöd sin son på helstekt spädgris i sitt absurt inredda gömställe. Längst in i operativsystemets utmarker finns ingen som kan säga åt dig att byta ljusstake.

Och ikväll får Kenneth Branaghs asaaction Thor premiär. Trots sagans skandinaviska ursprung går den inte att beskriva som något annat än den nordiska, naturligt ljus-dyrkande inredningsarkitektens värsta mardröm. Scenografen Lauri Gaffin, som också ligger bakom Tony Starks lyxvilla i Iron man-filmerna, har den här gången överträffat sig själv i mäklarkitsch. Hon har tolkat gudarnas boning Asgård som ett guldpläterat palats i pseudoegyptisk stil med påkostad takhöjd och intensiv dekorationsiver. Jag kan inte låta bli att längta efter serietecknaren Peter Madsens mer traditionellt nordiska tolkning av asarnas hem.