Är i Göteborg nu dårå. Men på vägen till västkusten stannade jag till helt kort i kvastarnas stad i sydöst. Sedan Kalmar konstmuseum fick sin nya museibyggnad, en svart kub mitt i den lummiga Stadsparken med renässansslottet som granne har utställningschef Martin Schibli initierat en rad intressanta utställningar. I somras var jag på en intressant samlingsutställning med klassisk svensk konceptkonst och nu visas Mine’s bigger than yours, den lokalanknytne och omdebatterade Oscar Guermouches hittills största separatutställning här.
Utställlningens centralpunkt är videotriptyken Ordnung muss sein – titeln är hämtad från de tysktextade skyltar som var uppsatta på konstnärens värnpliktsregemente – där en kostymklädd Guermoche filmat sig själv i tre korta loopar. I den vänstra gör han armhävningar, i den högra sätter han ihop ett maskingevär med en säck över huvudet och i den mittersta porträtteras hans sammanbitna ansikte med flackande blick i ett lika flackande montagebygge, där kamerarörelserna är baserade på militäriska visitationsrutiner. Videoverket initierar en ganska rättfram diskussion om krigisk manlighet och sexualitet, som vidareutvecklas i andra verk.
Det roliga verket Huge dicks and monstercocks utgörs av ett kartotek fullt av katalogkort med beskrivande texter hämtade från nätporrsajter (typ ”German blonde slut takes enormous cock in mouth”), där alla texter innefattar en specifikation av den manlige skådespelarens penisstorlek. Måttbandet återkommer också i textverket Kenner and I, som består av en enda mening målad i rött på väggen: ”Kenner, just incase we get killed, I wanted to tell you that you have the biggest dick I’ve ever seen on a man”. Det är ett citat hämtat från en dialog mellan Brandon Lee och Dolph Lundgren i nittiotalsrökaren Showdown in Little Tokyo. I Lilla Lisa har Guermouche skrivit texten till en tidigare populär soldatsång på en svensk flagga: ”När jag sprutar all min sperma över magen / Lilla Lisa är bara elva år / Man kan se på henne att hon är betagen / När jag stryker av min kuk mot hennes lår”.
Som citatsamlare kan Guermouche kännas en aning riskminimerande och enkelspårig i sin plakatmässiga upptagenhet av den manliga sexualitetens mest krigiskt urspårade uttryck. Men när han applicerar diskussionen på sig själv och sin egen kropp, som i Ordnung muss sein eller The illustrated man, där han bland annat har tatuerat in ett streck för varje tjej han legat med, tecknas krokiga linjer mellan den karikerat storkukade machosoldaten och idéer om den unge manlige konstnären. På Konstfack gick Guermouche samtidigt som NUG.