I en recension av filmvetaren Jon Dunås doktorsavhandling Apparaturbetraktelser återger Annika Gustafsson en anekdot om Jan Troells sommarjobb:
Efter studentexamen sommararbetade Jan Troell hos en läkare som forskade kring ögats pupillarreflex. Troell fotograferade med en 16 mm kamera patienternas ögonreaktioner vid mörker och ljus och fick dessutom låna kameran för att göra sin första lilla film om en kattunge. Det är oundvikligt att inte slås av tanken att ögats reaktioner och dess eventuella likheter med ett kameraobjektiv kan ha påskyndat Limhamnsynglingens intresse för filmteknik.
I Dunås bok diskuteras Troells mästerliga Eyvind Johnson-filmatisering Här har du ditt liv i ett metafilmiskt perspektiv. Dunås diskuterar bland annat den frusna bilden – ett av de stilgrepp som Troell använder flitigt i filmen. Redan i den ljuva inledningssekvensen fryser Troell frihetens flygande fågel. Greppet hade vunnit bred popularitet hos unga regissörer efter att Truffaut frusit Jeanne Moreaus skratt i Jules och Jim från 1962, och i backspegeln kan man konstatera en viss överanvändning i mitten av 60-talet. Men i Här har du ditt liv passar det perfekt, även om Maria Ortman frågade sig i BLM om inte ”Troells stilisering [blir] alltför stark?”.