fbpx

Rasserullar

Självklart var det lätt att få prestationsångest. Rasisterna har sedan Riefenstahls trampolinsekvens ett tungt filmhistoriskt ok att bära på. Men nu när Sverigedemokraterna har lagt 1,5 miljoner på en reklamfilm (eller rättare, betalat ett hemligt produktionsbolag) saknas saltomortalerna.

Istället har filmen hämtat sin inspiration från ett av den tidiga filmens urmotiv – den korsklippta jakten. I D W Griffiths klipptekniskt epokgörande Nationens födelse skildras hur Klu klux klan skyndar mot en utsatt stuga. Då är det förvisso bara en part som jagar, men den dramatiska uppbyggnaden är densamma som i SD:s variant: en pensionär med rullator och ett hotfull hord av burkakvinnor med barnvagnar som rusar ikapp mot en pengahög. Vem hinner först?

Tonläget i filmen är lika obehagligt som överaskande. Till skillnad från Dansk folkepartis valvideo från 2007 (som förvisso betonar samma konflikt, men ändå främst spelar på nostalgi) och Nationella motståndsrörelsens sevärda dokumentation av ”Bondens dag 2010”(där nassarna fridfullt skyfflar gödsel i en svinstia mellan högtidstalen till den ariska rasen) så fokuserar Sverigedemokraterna på hotet från den främmande flocken (tänk Jud süss, 300, random västernfilm eller Sagan om ringen). Den ödesmättade musiken, den dramatiska monologen och low key-ljussättningen minner också snarare om Piratpartiets grabbiga actionfantasier om ”vi mot dom” än om den rågblonda folkhemsnostalgi som sägs attrahera en arbetarklass som känner sig sviken.

Det kan väl inte vara så man vinner marginalväljare?

Uppdatering:
Nu står det visst klart att TV4 inte kommer att visa filmen, och många tror att det var det som var planen från första början. Verkar rimligt, och det kanske gör filmen till ”smart” eller något. Mår lite illa.

7 kommentarer

  1. Försöker jag få det att framstå som något annat? Bara lite pikant liksom att uppbyggnaden är den klippteknik som Griffith blev känd för.

    Kul att du gillade inlägget!

  2. Kul post med en massa fina länkar. Fast i vanlig ordning känns t ex kopplingen mellan SDs film och tBoaN lite väl sökt. Inget ont egentligen; likheten är ett lustigt sammanträffande, men inte mer än så. Fånigt att vilja få det att framstå som ngt annat.

    Noterar förresten Lasse Åbergs fula Stockholmstyg mitt bland DF:s trygga danskbilder (1:06 in). Skrattade nästan mer åt det än Bondens dag.

    Niklas: Hmm… ”Jag gjorde bara ett jobb”. Var har man hört det tidigare?

  3. Jag skulle gissa att det har att göra med att Riefenstahl ju faktiskt arbetade direkt för nazistpartiet, medan Griffith gjorde filmer för helt vanliga filmbolag. Hur obehagligt än idéinnehållet i Nationens födelse än är, så var det ju på den tiden ändå ”en vanlig film” på ett helt annat sätt än Viljans trumf och Olympia.

  4. tycker jag inte. jag menar mest den väldigt förenklade filmhistoria som lärs ut på gymnasienivå. de flesta ser då varken affisch eller film men lär sig att Griffith var en Viktig Filmskapare.

  5. Annika: Är det inte något överflödigt att påpeka att Birth of a nation är rasistisk? Den är ju inte särskilt subtil, Klanman på affischen och allt.

    Riefenstahls Olympia behöver inte av nödvändighet tolkas nazistiskt, varför behovet av diskussion blir större och lite viktigare.

  6. intressant blogginlägg!

    har f ö länge förvånats över hur naivt filmhistorien hyllat Griffiths epokgörande klippning utan att nämna det rasistiska innehållet. (vilket man aldrig glömmer att påpeka när det gäller Riefenstahl) dessutom finns det ju dem som menar att han var mer PR-geni än banbrytande filmskapare. dvs han fick äran för många dåtida filmares arbete.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.