Förra året vann japanska Avsked publikpriset här i Palm Springs, och ett par månader senare knep den en Oscar för bästa utländska film. Eftersom demografin i oscarjuryn och i Palm Springs är densamma (vita, rika pensionärer) ses publikpriset här som en bra indikator på hur det kommer gå på den stora filmfesten i mars. Jag såg just Nobody to watch over me, årets japanska oscarnominering, och precis som Avsked verkade den uppskattas mycket av Palm Springs-publiken.

Nobody to watch over me handlar om hur media förstör livet för de anhöriga till en knivmördare. Den resonerar inte så mycket om eventuella namnpubliceringar, snarare om huruvida journalisterna bör gasa efter en rymmande polisbil som till traditionellt actionbeat kör i 150 genom Tokyo. Men även om journalisterna inte verkar har några spärrar i scoopjakten, är skribenterna på de japanska motsvarigheterna till Flashback än blodtörstigare. Och regissören Ryôichi Kimizuka gillar verkligen att chocka med collage där de mordiska foruminläggen staplas på varandra i ett högerpopulistiskt näthatsinferno som får Newsmill att likna en Rädda barnen-kongress.

Pressens hantering av grova brottsmål är förvisso intressant och värd att diskutera. Men i en fråga full av nyanser hamnar tyvärr den didaktiska Nobody to watch over me på hyllan för insändare skrivna i affekt.