Pelle som metar är alla reklamares skräck. Uttrycket syftar på att skriva ”Pelle metar” under en bild på, ja, Pelle som metar. Exemplet ska vara hämtat från någon gammal lärobok i reklam, och finns bland annat listat här tillsammans med annan reklamarslang som ”konfa”, ”slipsar”, ”jävlit Forsman” och ”spraymounta”.

Men även om det är kommunikationsteoretiskt ineffektivt kan det ändå vara estetiskt intressant. Här har jag skrivit om hur Eric M Nilsson använde Pelle metar-strategin för att illustrera motsättningen mellan det fattiga ordet och den rika bilden. Och idag snubblade jag över ovanstående remix, där någon sjungit in en text som beskriver exakt vad som händer i den åttiotalsexcellerande Aha-videon till Take on me. Väldigt roligt.

Uppdatering:
Uppenbarligen är det här värsta Youtube-trenden som jag missat, med bland annat en underbar version av Total eclipse of my heart och en halvkul av Losing my religion.