Noah Baumbach, son till två New york-baserade filmkritiker, har genom filmerna The squid and the whale och Margot at the wedding gjort sig ett namn som en mästare på att skildra östkustintellektuellas relationer med sina barn. Hans nya film Greenberg utspelar sig visserligen i Kalifornien, och visst är Ben Stillers livskrisande Roger Greenberg (hans första ickekomiska karaktär på länge) barnlös, men han är i alla fall bara på återbesök från östkusten efter många deprimerade år i New york. Han har grava psykiska problem, och det mesta som går fel när han ska passa brorsans vovve och villa under deras Vietnamsemester.

Precis som i Baumbachs tidigare filmer är dialogen rolig och säkert spelad, fotot lagom återhållsamt och den genomgående känslan är gullighet maskerad som depression. Och trots att jag blev väldigt orolig när jag såg en bild på en rolig linjal med dinosaurier som liksom rör på sig när man vickar på den, blir det aldrig någon överdosering av quirkyness. Bilden var bara ett par sekunder lång, och dessutom lite sned, snarare än i enlighet med den genretypiska frontalfotograferade indiesymmetrin.