Började festivaldagen med att inte se filmerna som är nominerade till kortfilmspriset Startsladden – biografen var fullsmockad. Men jag tänker göra ett nytt försök imorgon. Ryktet på stan gör gällande att Fijona Jonuzis senaste förfestfilm Girl och Johannes Nyholms charterrulle Las Palmas (bilden!) ligger bäst till för att kamma hem vinsten.
Har ändå sett en del andra svenska kortfilmer. Bland annat Ronnie Sandahls regidebut Lyckliga jävel, en taxiscen med punchline i slutet, som lite bekvämt hånar dysfunktionell tvåsamhet och svensk kontaktlöshet. Att taxichauffören snart blir en människokännare, antingen genom att vara tyst observatör eller undersökande konversatör, framgår dessutom av Anders Jedenfors kortdokumentär Natt/dag. Den skildrar också svensk kontaktlöshet men lyckas bättre. Till nattliga stockholmsbilder ut genom bilfönster berättar några chaufförer anekdoter och reflektioner från ett yrkesliv som lyssnande medmänniska.
Jerzy Skolimowskis Essential killing var intensiva 80 minuter. Vincent Gallo spelar en arresterad afghan som flyr civilisationernas krig och blir ett med naturen, i en mindre harmonisk bemärkelse. Sevärd var också Pablo Larraíns Post mortem. En lätt absurd skildring av militärkuppen i Chile, med ett uns av både Roy Anderssons humor och allvar, sett utifrån en oförlöst obducentassistens perspektiv.
Avslutade festivaldagen med att se Chris Petits på gott och ont, tyvärr mest på ont, osorterade Content. En personligt historiserande samtidsuppgörelse, komplett med parodiskt suggestiva synthar och en kvinna som väser ”atom bomb, shopping malls, concentration camp, digital” och så vidare på ljudspåret. Hoppas att det inte hemsöker min viktiga nattsömn. Imorgon blir det ingen sovmorgon.