Internationella kvinnodagen gryr och Kathryn Bigelow vinner en Oscar för bästa regi – som första kvinna någonsin. Något att glädjas över förstås, trots det ynkliga faktum att det dröjt drygt 80 år. Det är möjligen typiskt att det är just Bigelow som blev den första vinnande kvinnan med tanke på att hon, som Mariah Larsson påpekar, ”har beskrivits som en kvinnlig regissör med ’muskler’ — dvs en riktig actionregissör — och som en ’gender bender’ likaväl som en ’genre bender'”. (Jane Campion förlorade ju mot Steven Spielberg för sexton år sedan.)
En annan regissör som intresserat sig för män i militären är den i Oscarssammanhang obemärkta Claire Denis, vars fantastiska Beau travail är mycket mer nyfiken på bara bröst i öknen. Bigelow låter som bekant sin antihjälte i The hurt locker gå omkring i urbana sandlandskap iklädd en icke-avslöjande bombdräkt halva filmen. The hurt locker innehåller dock en del högintressant fyllebrottning. Se där en kroppslig koppling till Beau travail som jag hoppas att Cinematekets filmcirkel ska spinna vidare på när Denis film står på schemat imorgon.