MASTERS

Peter Hujar’s day av Ira Sachs 

FLM är alltid lite kritiska till filmer som bygger på att iscensätta verkliga intervjuer, inspelningar eller program som Frost vs Nixon. Varför inte bara se eller lyssna på originalet? Men saken är den att det ofta blir riktigt bra. Vi bänkar oss gärna framför filmen som bygger på en lång intervju med fotografen Peter Hujar. Att Rebecca Hall spelar journalisten och författaren Linda Rozenkrantz och Ben Wishaw har rollen som Hujar spär bara på vår förväntan. Dessutom står mästerklipparen Affonso Gonçalves (Winter’s bone, Carol, Paterson med mera) för klippningen!

 

The mastermind av Kelly Reichardt

Vi tillåter oss att återigen citera vår egen Cannes-rapport från tidigare i år: 

“Golvas av den förtjusande småskaligheten i Kelly Reichardts jazziga The mastermind. Josh O’Connor spelar en misslyckad arkitekt och småbarnsfar som stjäl fyra tavlor för att försörja familjen. En dråplig heist-film mot fond av 1970 års Vietnamprotester. Tidsandan i Hair möter spänningen i Hiss till galgen.” Kan tilläggas att Josh O’Connor, John Magaro och Alana Haim är en ensemble vi inte hade velat vara utan.

The mastermind (2025)

COMPETITION

 

Sorry baby av Eva Victor

Sorry, baby är regidebuterande Eva Victors lågmält quirky övergreppsdrama i akademisk elitmiljö och var en av de mest överraskande filmerna som FLM såg i Cannes tidigare i år. En historia om att gå vidare med vetskapen om att det som hänt inte kan göras ogjort, och samtidigt välja att stanna kvar på platsen där det inträffade eftersom karriären kallar på en. Victor har ett distanserade berättargrepp som samtidigt kommer plågsamt nära bearbetningens kärnfråga – var placera en erfarenhet? Timelapse-scenen utanför professorns hus är kanske en av årets bästa konstnärliga val.

Sorry, baby (2025)

Lucky Lu av Lloyd Lee Choi

En modern tappning på De Sicas Cykeltjuven som utspelas bland gigarbetande kinesiska migranter i dagens New York. Se den inte så mycket för vad utan hur. Filmfotografen Norm Li som även plåtade FLM:s favorit Blue sun palace från fjolårets Cannes skapar bilder som ger det urbana storstadslivet känslan av ett ostädat akvarium – flytande, mörkt, klaustrofobiskt och samtidigt skimrande vackert. 

Diktatorns tårta, Hasan Hadi

Den irakiske debutanten gör kanske inget nyskapande med sin klassiska film om två barn med ett gemensam quest – att skrapa ihop ingredienser till den obligatoriska tårtan som måste bakas till Saddam Husseins nationella födelsedagsfirande. Men om ni i likhet med FLM känner att ni har sett alldeles för få filmer från Irak och om Kuwaitkriget så rekommenderas detta tragikomiska lilla drama varmt. 

Diktatorns tårta (2025)

Alpha av Julia Ducornau (Face2Face med FLM 14 november på Bio Skandia)

Det ska erkännas, FLM har ännu inte sett denna film men vi ser väldigt mycket fram emot det och att få samtala med den Guldpalmsvinnande Titane-regissören Julia Ducornau efter visningen! Filmen har fått ett blandat mottagande men vi lutar oss mot favoritkritikern Devika Garish som i Film Comments podcast berättade att även om virusdramats AIDS-analogi är både genomskinlig och vag så är det relationen mellan filmens två syskon som biter sig fast. FLM har alltid varit en sucker för syskonskildringar så vi bänkar oss. O brother, where art thou?

 

DOCUMENTARY COMPETITION

The stringer av Bao Nguyen

En granskande arkivdokumentär om upprinnelsen bakom det berömda fotot av “napalmflickan” från Vietnamkriget som lyfter fram hur en lokal fotograf egentligen var den som tog bilden? Eh, ja tack?

The stringer (2025)

Orwell 2+2 = 5 av Raoul Peck

Peck (I am not your negro) har en viss dragning åt det melodramatiskt sliskiga i sina humanistiska dokumentärer men när han tar sig an att berätta om George Orwell dyker vi upp oavsett.

ILOVERUSS av Tova Mozard

Svenska regissören Mozards konstfilmer och dokumentärer från Los Angeles-regionen har förvisso en dragning åt lite för mycket Ruben Östlund möter americana men vi ser ändå fram emot hennes film om den oförlösta konstnären Russ och allt som inte blev under Hollywoodskyltens ständigt skinande ljus. 

ILOVERUSS (2025)

Cover-up av Mark Obenhaus, Laura Poitras

FLM-favoriten Poitras som gjort dokumentärer om Bin Ladens livvakt, Snowden och Assange och senast aktuell med All the beauty and the bloodshed om Nan Goldin och opiatkriget är tillsammans med Mark Obenhaus tillbaka med en film om Seymour Hersh – journalisten som avslöjade My Lai-massakern och CIA:s övervakning av amerikanska medborgare. Vi kan knappt bärga oss. 

All I had was nothingness av Guillaume Ribot

Dokumentär om Claude Lanzmann och hans arbete med den nio timmar långa förintelsedokumentären Shoah som i år firade 40 år. När Shoah-dokumentärens amerikanska distributör Daniel Talbot träffade Lanzmann beskrev han den då 60-årige mannen som en blandning mellan boxare, filmstjärna och nervös fransk intellektuell. Att någon borde gjort en film om Lanzmann för länge sedan är uppenbart.

All I had was nothingness (2025)

Remake av Ross McElwee

En regissör gör med hjälp av arkivmaterial en film om sin son som medverkade i hans egna filmer och sedan tog livet av sig. En film som delvis vill ompröva förälderns och regissörens roll i sin sons liv och samtidigt uttrycka en sorgesång. Kanske inte festivalens lyckopiller men FLM dras alltid till film som likt ett medium bokstavligen kan gripa in i människors liv och minnen.

 

OPEN ZONE

Eagles of the republic av Tarik Saleh

Avslutningen i Salehs Kairotrilogi efter Boy from heaven och Nile Hilton Incident är kort och gott den bästa film han gjort. Komiken, tragiken och politiken faller helt på plats i en fiktiv film om verklighetens diktator Abd al-Fattah al-Sisi mot fond av Egyptens filmindustri. Se den.

Eagles of the republic (2025)

The sun rises on us all av Shangjun Cai 

Vi vet knappt något om den här filmen förutom att vi ser för få filmer från Kina och att de vi sett komma till Sverige antingen varit lätt sentimentala ensam man möter djur-drama som Black dog eller Wang Bings fyra timmar långa dokumentärer om kinesiska textilfabriker. Här har vi något annat, ett skuldtyngt mystiskt drama med prisade skådespelarinsatser. Vi ses på visningen. 

Den blå färden av Gabriel Mascaro

Stockholm filmfestivals programutbud bygger i korthet på att plocka russinen ur kakan från Cannes och Venedig. Berlinale levererar sällan något som festivalen gillar men detta är ett av undantagen då filmen hade premiär i Tyskland tidigare i år och vann festivalens jurypris. En brasiliansk road trip om åldersdiskriminering. FLM har inte sett den men är nyfikna efter att en programchef på mer experimentella Rotterdams filmfestival sagt att det var en av de bästa filmer han sett i år. 

Den blå färden (2025)

AMERICAN INDEPENDENTS

Lurker av Alex Russell

Det ska erkännas att en sektion där Stockholm Film Festival sticker ut och visar sin kompetens är kategorin American Independents, där de alltid haft ett öga för vad som är lite extra intressant på den amerikanska sidolinjen. Dramathrillern Lurker av Alex Ross är vi nyfikna på för att franska Théodore Pellerin spelar med, som prisades i Cannes och är en av de mest intressanta europeiska skådespelarna just nu. 

Omaha av Cole Webley

En film om en ensam pappa som ska ta hand om sina barn efter att de vräkts låter kanske inte som helgens främsta bionöje, men när birollsskådespelaren John Magaro (Past lives, The mastermind) som länge förtjänat en huvudroll nu faktiskt får det kan vi inte annat än se fram emot premiären! 

Omaha (2025)

DISCOVERY

Impatience of the heart av Lauro Cress

En modern tappning av Stefan Zweigs Hjärtats oro, placerad i Tyskland mot bakgrund av Europas militära upprustning? Vi bokstavligen springer till salongen.

Impatience of the heart (2025)

TWILIGHT ZONE

The book of Sijjin and Illiyyin av Hadrah Daeng Ratu

Festivalen ska också hyllas för sin sidosektion i skymningszonen som får den att sticka ut från de arthouse-festivaler den annars plockar sina filmer från. Denna indonesiska skräckfilm som kombinerar folktro med islamisk mytologi lockar oss särskilt mycket. 

Tinsman road av Robbie Banfitch

Filmad på MiniDV-kamera och klippt i iMovie med en minimal budget. FLM älskar en god found footage-rysare och den här brittiska produktionen känns inte som att den kommer att göra oss besvikna. 

Tinsman road (2025)

För mer info om visningstider och biljetter, besök https://www.stockholmfilmfestival.se/