“I said brr it’s cold in here, it must be something in the atmosphere”, för att låna från Peyton Reeds high school-filmen Bring it on. FLM:s redaktion har lagt sommarhatten på hyllan för att istället blicka in i biomörkret. Tacka vet vi att hösten är på ingång med nya filmtitlar som sveper in i salongerna efter att juni och juli bjöd på en rejäl torka post förra sommarens SAG-AFTRA-strejk. Brist på nya filmer har tvingat redaktionen att vända sig till andra filmrelaterade händelser för intellektuell stimulans. Insikterna sammanfattas under den nya rubriken “I korthet”, där vi bland annat fascineras av Daniel Craigs hårväxt, fördömer alla försök till ännu en Barbenheimer och uppskattar skådespelaren Gustav Lindhs t-shirt.
Medan om sommaren kanske kändes kort, tycks filmerna bli allt längre. Att titta på film är ett “commitment” som Martin Scorsese uttryckt saken. Men vad händer om man är rädd för att binda sig? I FLM Nr. 68 går Jakob Åsell till botten med filmindustrins alltmer utbredda förkärlek för långkörare. Kostymdesignern Julia Tegström bjuder på män i röda jackor och kungliga motiv, Stina Andersson söker efter Nicolas Cage deformerade nuna i Longlegs och Olga Ruin intervjuar bioaktuella Göran Hugo Olsson. I numrets tematiska del återvänder vi till skolbänken för att studera filmkonstens bildningskomplex. Producenten Claes Hedlund minns tillbaka till studentrevolten i Köpenhamn, ryske filmskole-dropouten Vadim Kostrov intervjuas, skådespelaren Emma Broomé svarar på om film kan lära en något om livet och avgångsklassen från Stockholms Konstnärliga Högskola och HDK-Valand siar om framtiden som filmskapare. Det bjuds på skolskjutningssatir och sneak peaks från en filmskapare som förälskat sig i sin lärare. Vi får lära oss om Frederick Wisemans förändrade syn på bildningens rullande band medan Hannah Altmann och Wera von Essen ger sig i kast med (eller snarare förkastar) Jessica Hausners internatskoledrama Club Zero.