Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2016 års 24 bästa biopremiärer.
Det är oklart hur väl den skulle hålla för en andra titt i tv-soffan, men när jag väl lämnade Rigolettos största salong och gav mig ut i vinterkylan kändes Quentin Tarantinos The Hateful Eight som den absolut bästa tänkbara starten på filmåret. Måhända att lyckoruset till stor del orsakats av själva bioupplevelsen – men det var väl också hela poängen? Här är trots allt en film vars första manussida utlovar ”70MM SUPER CINEMASCOPE FRAME”.
Tarantino dammar av västervyerna från Django, men denna gång med musik från Ennio Morricone, kivaktiga skärpedragningar och utsökta split diopter-sekvenser med vilka spelplanen för den till synes teatrala whodunnit-intrigen blir en cineastisk lustgård.
Ett kärleksbrev till filmhistorien? Ja, onekligen. Men istället för att knåda deg med samma gamla referenser, eller likt Christopher Nolan använda skrymmande teknik för blåsa upp egot i skala 1:1, fyller Tarantino sin ”70MM SUPER CINEMASCOPE FRAME” med smittande passion. Om han i Inglourious basterds tände eld på biografen får han med The Hateful Eight den att kännas mer hel och helig än någon annan amerikansk film lyckats göra i år.
2016 års bästa biofilmer:
4. The Hateful Eight (Quentin Tarantino, USA)
5. Bortom Lampedusa (Gianfranco Rosi, Italien)
6. Manchester by the sea (Kenneth Lonergan, USA)
7. The lobster (Giorgos Lanthimos, Grekland)
8. The assassin (Hou Hsiao-hsien, Taiwan)
9. The childhood of a leader (Brady Corbet, UK)
10. Arrival (Denis Villeneuve, USA)
11. Det tysta ljuset (Carlos Reygadas, Mexiko)
12. Right now wrong then (Hong Sang-soo, Sydkorea)
13. Love & friendship (Whit Stillman, Irland)
14. Brooklyn (John Crowley, UK)
15. Hail, Caesar! (Coen, USA)
16. Macbeth (Justin Kurzel, UK)
17. Maryland (Alice Winocour, Frankrike)
18. Neon demon (Nicolas Winding Refn, USA)
19. Don’t breathe (Fede Alvarez, USA)
20. Systrarna (Hirokazu Kore-eda, Japan)
21. Hotellet (Kristian Petri, Sverige)
22. A bigger splash (Luca Guadagnino, Italien)
23. Heart of a dog (Laurie Anderson, USA)
24. Djungelboken (Jon Favreau, USA)