Right now wrong then (Hong Sang-soo, 2016)
Right now wrong then (Hong Sang-soo, 2016)

Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2016 års 24 bästa biopremiärer. 

Somliga konstnärer beskylls för att vara repetitiva, upprepa sig själva, göra samma verk om och om igen. I allt detta ligger Hong Sang-soos stora styrka. Den sydkoreanska regissören har utforskat ödet, konstnärskap och snacksaliga relationstrassel i filmer som The day a pig fell into the well, Hahaha och The day he arrives. I år gjorde hans favoritteman debut på svenska biorepertoaren med cineastiska fylleslaget Right now, wrong then, en avskalad och obekvämt rolig historia i två delar om en manlig filmregissörs möte med en ung kvinna.

Ungefär halvvägs in i filmen startas historien om. Om första delens händelseförlopp förgiftas av mannens lögner vilar den alternativa versionen på en mer sanningsenlig grund. Det är knappast någon Sliding doors, där huvudpersonen via trial and error kommer närmare och närmare ett lyckligare slut. Snarare ligger lusten i enkelheten, de små variationerna, reaktionerna och vardagligt pinsamma kulturmannaförsök till raggningsknep.

Hongs förmåga att skriva in konstnärsjaget, låta sexualdrifterna styra och ständigt skaka fram humor ur neuroser har lett till jämförelser med Woody Allen. Jag uppfattar honom som betydligt mer filosofisk och självironisk. Någon man skulle få om man blandade några centiliter Alain Robbe-Grillet med ett par skvättar Steve Coogan.

2016 års bästa biofilmer:
12. Right now wrong then (Hong Sang-soo, Sydkorea)
13. Love & friendship (Whit Stillman, Irland)
14. Brooklyn (John Crowley, UK)
15. Hail, Caesar! (Coen, USA)
16. Macbeth (Justin Kurzel, UK)
17. Maryland (Alice Winocour, Frankrike)
18. Neon demon (Nicolas Winding Refn, USA)
19. Don’t breathe (Fede Alvarez, USA)
20. Systrarna (Hirokazu Kore-eda, Japan)
21. Hotellet (Kristian Petri, Sverige)
22. A bigger splash (Luca Guadagnino, Italien)
23. Heart of a dog (Laurie Anderson, USA)
24. Djungelboken (Jon Favreau, USA)

https://vimeo.com/182095759