FILM. Elle (Paul Verhoeven, 2016). Se filmen här.
Våldet mot kvinnor tycks löpa som en röd tråd genom årets program på Stockholms filmfestival, från vasst videovåld i den sydkoreanska kriminalaren Missing you till litterär hämndfantasi i Tom Fords Nocturnal animals. Mest prövande är dock Paul Verhoevens nya film Elle.
Elle rör sig provokativt mellan rape-revenge och rollspelsbetonad sexfantasi i en omväxlande katt och råtta-lek mellan affärskvinnan Michele (Isabelle Huppert) och hennes okände förövare. Den inledande, effektivt ljudlagda våldtäktens brutalitet sätts snart i kontrast mot Micheles lakoniska hantering av situationen när hon vid en middag berättar för sina närmaste om incidenten. Medan servitören avvaktar med champagnen cementeras övergreppet som tveksam grund för filmens svarta komik. Den tryckta stämningen spränger den fjärde väggen och sipprar ut i biosalongen – om något är Elle en närmast sado-masochistisk filmupplevelse.
Trots att Michele istället för att ringa polisen inhandlar både yxa och pepparsprej avverkar det rika, nästan såpartade manuset många sidospår innan hon spårat upp sin förövare. Hennes struliga son hunsas av en odräglig fästmö, exmaken har träffat en ny kvinna och Micheles mamma en trettio år yngre man. I hemlighet ligger hon själv utan större entusiasm med sin bästa väns man. Men mest besvärande är kanske den mörka skugga hennes pappa kastat på hennes liv i egenskap av medialt beryktad seriemördare.
Det är lätt att tänka sig Michele som nära besläktad med Hupperts filosofilärare Nathalie i bioaktuella Dagen efter denna. De stilistiska olikheterna mellan Mia Hansen-Løves livsnära lunk och Verhoevens obekväma men uppfriskande provokationslust är förstås så ytterliga att de inte kräver vidare kommentar. Men som två parallella universum tycks de ändå förenas av Hupperts suveräna, nästan karriärsbästa hantering av de respektive karaktärernas kriser. I Elle är Micheles kallhamrade arrogans och dräpande manér den indragande garanti som väger upp för en utmanande, ibland nästan oregerlig oförutsägbarhet.