Borgarklassens Berlin i början av 1800-talet. Heinrich är en poet med dödslängtan, med ett utseende som skulle kunna beskrivas som en lite snyggare variant av Ringaren i Notre Dame. Men Heinrich har ett problem, han vill inte dö ensam utan söker efter en partner att dela döden med. Efter flera misslyckade försök att övertala sin kusin, hittar han en potentiell dödskamrat i Henriette Vogel, som visserligen är gift och har en dotter, men precis har fått veta att hon har en obotlig tumör. Som du nu säkert förstår, är filmen hejdlöst rolig på det där strama återhållsamma sättet.
Jag såg Amour Fou i våras i Cannes. Publiken skruvade på sig. Få skrattade. Applåderna var ganska ljumma efteråt. Det kändes inte riktigt som filmen fann sin publik där och då på den soliga rivieran. Men om du har chansen att se den nu i Göteborg, medan en mycket blöt snöstorm täcker staden, ta den.
Regissören Jessica Hausner, Österrike, som varit assistent åt Michael Haneke, har bland annat tidigare regisserat Miraklet i Lourdes. Amour Fou är löst baserat på poeten Henrich von Kleists självmord 1811.
Visas onsdag 28/1, fredag 30/1 och söndag 1/2 på Göteborgs filmfestival.