Cannesfestivalen är snart förbi. Antalet sålda panini på strandpromenaden vågar jag inte spekulera kring. Eller förnedrande köupplevelser för alla tålmodiga cinéphiles som släpps in på visningarna i mån av plats.
Återstår dock för alla namnkunniga jurygrupper att säga sitt. Igår delade Semaine de la critique-juryn, med Andrea Arnold i spetsen, ut sitt huvudpris till Myroslav Slaboshpytskiy The tribe (som jag inte sett). Och ikväll är det dags för Un certain regard-galan.
När jag träffade Ruben Östlund för omslagsintervjun till nya numret hade det bara gått en dryg veckan sedan Cannes presenterade årets tävlingsfilmer. Men trots att SFI skickade ut en inbjudan till en pressträff apropå en “glad nyhet” kunde inte Ruben Östlund låta bli att känna sig lite besviken. Det var tredje gången gillt på den franska rivieran, tioårsjubileum för Östlund som långfilmregssiör, men Turist hade hamnat i sidosektionen Un certain regard.
– Vi hade ju siktat på tävlingen, det fanns ingen anledning att inte göra det. Trots att vi blev skitglada för Un certain regard så gnager det lite i en. Sen får man så många glada tillrop ändå så får man uppskatta situationen.
Har det funnits en kommunikation med festivalen?
– Nej, men däremot vet man ju hur urvalet går till. Franska filmer, röda mattan-filmer, etablerade regissörer. Det franska produktionsbolaget vi arbetat med säger att det finns runt tre platser att slåss om. Vi fick bra feedback från kommittén, sen finns det ju val som är gjorda för att vi ska passa i just det där rummet.
Som vadå?
– Till exempel att vi haft en fransk samproducent och att den utspelar sig där den gör.
Hur tävlingsinriktad är du inte då?
– Jag tänkte på artikeln ni skrev om att det inte varit några svenska filmer i tävlingen på de stora festivalerna. Och det är klart att vi ska in där. Men man måste också förstå vad som krävs och att det inte alltid handlar om kvalitet. Däremot måste filmerna passa in i festivalernas attityd. Det är viktigt att göra skillnad på det, för annars förstår man inte att det är en spekulation att ta sig in i det rummet. Hur kommer det sig att Mammut fick vara med? Inte för att det är en bra film utan på grund av att det är en internationell samproduktion som har med vissa stjärnor och så vidare.
Men om Ruben Östlund varit lite besviken över att inte ha nominerats till tävlingen har mottagande i Cannes varit ytterligare ett plåster på såren. Turist kanske inte har hälsats som ett mästerverk men recensionerna har genomgående varit mycket positiva och etablerat honom som en av Europas mest intressanta regissörer.
Och det är inte bara flaggviftande svenskar som med facit i hand frågat sig varför filmen inte tagits ut till tävlingen. Screen daily skrev exempelvis att Turist “not would have looked out of place in competition” medan Mubis Notebook kallade nobben för “en insult” och danska filmmagasinet Ekko beskrev det som ”en mindre skandale”.
Ikväll får vi veta om Turist dessutom tar hem något pris. Trots svajig konkurrens finns det flera andra starka filmer i Un certain regard. Följ liverapporteringen från prisutdelningen klockan 19.15 via vår Canneskorre Anders Annikas på Twitter. Och läs hela intervjun med Ruben Östlund i nya numret FLM som finns ute nu!