Jag såg The weekend på Montreals filmfestival. Det är en filmatisering av Bernard Schlinks roman, författaren vars nazianstrukna analfabetistdrama The reader blev film med Kate Winslet år 2008, som skildrar en långdistansrevolutionärs ensamhet. Den dömde RAF-terroristen Jens har isolerat sig själv från familj och vänner, inte bara som en följd av en 18-årig frånvaro i fängelse, utan även genom sina hårdnackade politiska övertygelser.
Jens syster tar med honom till ett hus på landet, där gamla vänner ansluter för att fira hans frigivning. En av dem är hans tidigare älskarinna Inga, som tar med sig sin make till bordet, en välbärgad konditor som njuter av det goda livet. En välklädd borgare som förkroppsligar allt det Jens föraktar. Ställ in klasskriget, låt oss äta kakor?
En annan av gästerna är en före detta underjordisk kamrat som har skrivit en bok om deras tid i strid, som Jens förklenande liknar vid billig amatörpsykologi som förbiser gruppens politiska ambitioner.
Jag vet inte om det är en ironi som går filmskaparna över huvudet, att samma invändning skulle kunna resas mot The weekend.
Nina Grosse har gjort en psykologiserande film som emellertid är öppen för tolkning. Den frågar om mod är att hålla fast vid sin övertygelse i politisk motvind eller om det är att våga ändra uppfattning trots personlig prestigeförlust.
Det tar inte lång tid för Jens att förpesta festligheterna med sina anklagelser och frågor om vem det var som tjallade på honom. Hans kamp verkar ha stelnat till en fördömande självrättfärdighet och han försitter inte ett tillfälle att sätta fingret på vännernas hyckleri.
The weekend är den bittra eftersmaken till de 70-talsromantiska revolutionära biopics som spelat på biograferna de senaste åren. Istället för att skildra uppsvinget för den beväpnade kampen på vänsterkanten, som Uli Edels The Baader Meinhof complex och Olivier Assayas Carlos, tar The weekend vid efter faktum.
I den bemärkelsen är det en politiskt deprimerad film, som inte pekar ut eller ens drömmer om någon möjlig progressiv väg framåt. Nina Grosse har gjort en film om en politiskt desillusionerad generation, som blivit medelålders i en tid när det inte längre är chic att vara revolutionär.
Den återuppväckta kärlekshistorien mellan Jens och Inga är huvudfokus för berättelsen (liksom Jens konfrontation med deras gemensamma son). Även om Inga inte skulle vilja återvända till ett liv på flykt, utanför systemet, gömd i enrummare i Hannover, blir hennes återträff med Jens en ögonöppnare. Huruvida hon gör revolt mot sitt alltför bekväma äktenskap eller sitt sömngående borgerliga liv, förblir dock oklart.
Händelsevis – och gissningsvis oavsiktligt – berättar samtidigt The weekend historien om filmkonstens förlorade radikala aspirationer. Det är ett välspelat men konventionellt kammarspel, tillfreds med att fånga individuella livsinsikter. Det enda den har gemensamt med Jean-Luc Godards film från 1967 är titeln.