Har plöjt lite kortfilmer. Det blir ju lätt så, att man plöjer dem. Ser en, ser en till och hoppas på bättre lycka nästa gång. Den är aldrig huvudnumret utan visas som förfilm eller som en del i ett paket. Tampas om publikens gunst och har ont om tid att göra ett gott intryck. Hemfaller med förlov sagt inte sällan åt publikfrieri eller effektsökeri.

Folkets bios kortfilmsvår rymmer tio filmer. Ruben Östlunds Händelse vid bank som björnvann i Berlin (och förstås visades på vår releasefest i höstas), Klara Levins svenskhetsundersökning Svea och jag som fanns med på Tempo, Alexandra Dahlströms Because the night som syntes under Stockholms filmfestival, med flera. Bästa nyheterna för min del: Maria Erikssons koncisa dumpningsscen från tonåren i Kom närmare och Olof Leths På bar gärning som har ett snarlikt tema, även om själva dumpningen så att säga är preventiv, och utspelar sig under studentåren. Som Anders Annikas skrev är Linnéa Cart-Lamy från De ofrivilliga lovande bra i Kom närmare och Josefin Ljungman (ovan) är perfekt tonsäker i På bar gärning. Två fint fångade och lyhörda scener är det i all sin enkelhet.

Kom närmare visades förra veckan på Folkets bios runt om landet, På bar gärning visas nu, och båda ingår i ”April månads kortfilmspaket” som visas på Zita i Stockholm 23-25 april.