Lagom till millennieskiftet presenterades vi med filmversionen av L. Ron Hubbards vision för år 3000. Ni minns kanske rymdpastejen Battlefield Earth med John Travolta? Det var säkert ett rätt smart drag egentligen att satsa på effektdriven sci-fi, men som propganda betraktat var det ändå sådär lyckat. Vem vill egentligen göra långa flätor av sitt näshår liksom? Ett annat litet pikant problem med Battlefield Earth var att nästan ingen var beredd att betala för att se den. Och betalningsvilja är ju a och för scientologerna.
Nu har emellertid scientologernas strategiska kommunikationsbyrå insett – ja, ni minns kanske också den läckta Tom Cruise-drapan – att de måste anpassa sig till Youtube-eran. Budskapet den här gången är taget från Hubbards anspråkslöst betitlade självshjälpbok The way to happiness och är mindre skrämmande. Eller kanske rättare sagt mer traditionellt kyrkligt: Var inte promiskuös. Jag måste motvilligt erkänna att det är den bästa scientologvideon hittills. Men om de helt sonika släpper rymden och bara fokuserar på tvåsamhet som alla andra trossamfund – vilken är då deras usp? Scarves? Indeed!