Bråda pr-dagar för George Clooney. Omslagspojke för Time, Esquire och nu i helgen Herald Tribunes mansmodebilaga. Det beror förstås på att Leatherheads, Clooneys tredje film som regissör, har premiär snart i USA.
Inte nog med att Leatherheads handlar om den tråkigaste filmsporten av dem alla, nämligen amerikansk fotboll, den utspelar sig till råga på allt också i historisk tid, nämligen 1920-talet, vilket förstås betyder att man i trailern återanvänder 1930-talsjazzen (Benny Goodman) från någon slumpmässig Woody Allen-film (Manhattan murder mystery). I intervjun i Herald Tribune kommer Clooney också ut som tjuv, vilket såklart är sympatiskt, precis som det brukar vara när det gäller konstnärliga stölder. Enda invändningen är väl att det redan stulits så mycket från de filmer Clooney nämner – Det ligger i blodet och En skön historia, se duellerna mellan Clooney och Zellweger i trailern – att det inte finns så mycket kvar att ta av. Risken är alltså att det bara blir, tja, häleri av alltihop.
Clooney må stjäla rappa dueller mellan den jämbördiga kvinnan och mannen från 1940-talets könsrollsprogressiva screwballfilm, men i marknadsföringen av Leatherheads är allt sig likt. Följaktligen är Clooneys karaktär ”The Brains” medan Zellwegers karaktär är ”The Beauty”. Ingen hade väl protesterat om rollerna varit ombytta. Möjligen med undantag för medlemmarna i Facebook-gruppen ”George Clooney is NOT the sexiest man alive”.