Arrival (Denis Villeneuve, 2016)
Arrival (Denis Villeneuve, 2016)

Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2016 års 24 bästa biopremiärer. 

Nu när ett lobotomerat och avpersonifierat, för att låna öppningsorden från Richard Brodys Rogue one-recension, rymdäventyr går för fulla hus (om än inte på flaggskeppsbiografen Filmstaden Scandinavia som fått stänga på grund av rasrisk – ouch) kan det vara värt att påminna om Denis Villeneuves Arrival som fortfarande går på bio. Det var i och för sig inte så länge sedan som Christopher Nolan med Interstellar tog omvägen förbi rymden för att berätta om sorgen över ett förlorat barn, men Villeneuves film är en betydligt mindre svulstig historia. För att vara en film av kosmiska dimensioner är Arrival dessutom relativt stillastående, man kan säga att främlingarna från yttre rymden svävar på stället.

Det skapar utrymme för andra mer sinnesvidgande utflykter att ta plats i filmen. Arrival är den typen av film som man ser med helt andra ögon andra gången om. Det finns helt enkelt en successivt uppdagande men samtidigt överrumplande twist som ställer allting på ända. Det är med andra ord den typen av film som lätt blir förödande utstuderad och självbelåten – som om ett narrativt trolleritrick i slutet skulle vara höjden av raffinemang. Villeneuve väver dock in vändningen på ett lyckat sätt.

Calle Wahlström har redan skrivit utförligt om filmen här och jag vill egentligen bara lyfta en återkommande panorering i filmen som säger det mesta: kameran som är riktad uppåt, mot taket, vrids till horisontellt läge och vi får istället titta på det som finns rakt framför oss. Arrival är något så ovanligt en rymdfilm som utmanar oss att gräva där vi står.

2016 års bästa biofilmer:
10. Arrival (Denis Villeneuve, USA)
11. Det tysta ljuset (Carlos Reygadas, Mexiko)
12. Right now wrong then (Hong Sang-soo, Sydkorea)
13. Love & friendship (Whit Stillman, Irland)
14. Brooklyn (John Crowley, UK)
15. Hail, Caesar! (Coen, USA)
16. Macbeth (Justin Kurzel, UK)
17. Maryland (Alice Winocour, Frankrike)
18. Neon demon (Nicolas Winding Refn, USA)
19. Don’t breathe (Fede Alvarez, USA)
20. Systrarna (Hirokazu Kore-eda, Japan)
21. Hotellet (Kristian Petri, Sverige)
22. A bigger splash (Luca Guadagnino, Italien)
23. Heart of a dog (Laurie Anderson, USA)
24. Djungelboken (Jon Favreau, USA)