fbpx
Bloggar Charlotte Wiberg Charlotte Wiberg, 21 december 2014

Årets bästa… äktenskapsfiasko!

Charlotte Wiberg ser en smekmånad med dålig feeling
Honeymoon (2014)

Honeymoon (2014)

I oktober pratade jag och Jacob om äktenskapsskildringar i FLM-podden. Samtidigt hade jag då precis besökt Fantastisk Filmfestival och sett body horrorfilmen Honeymoon av Leigh Janiak – en av festivalens bästa, som på något sätt försvann någonstans mellan The Babadook och Gone girl. Ändå är den just en äktenskapsskildring, om än med ett väldigt kortvarigt äktenskap i centrum. Ett äktenskap som inte ens varar smekmånaden ut. Och liksom Gone girl gestaltar den en fasa i den identitetsupplösning par-skapet kan innebära, och motsägelsen i att strävan efter att vara ett särskilt, unikt par i själva verket uttrycker sig i klichéer där de båda kontrahenterna till slut ter sig som utbytbara delar av ett generiskt helt.

Bea och Paul drar sig undan släkt och vänner för att fira sin tvåsamhet i fred, samtidigt som de iscensätter sin parlycka, med förevigande av varandras lagom betydelselösa individuella egenheter att senare kunna uppvisa för barn, föräldrar, sig själva. De åker till Beas familjs sommarhus, på en avsides ort vid en sjö. Där har de bara varandra att spegla sig i, och när en av dem förfrämligas sker det inte bara i partnerns utan också i hennes egna ögon. Hon försöker bibehålla sin identitet genom att skriva ”Min man heter Paul” som ett mantra att memorera, om och om igen – men till slut blir hon ett annat.

Transformationen, eller sönderfallandet om en så vill, är inte bara psykisk utan manifesterar sig på cronenbergskt köttsligt vis. Den gestaltas dock tillräckligt återhållet för att filmen fullt ut förblir en stram historia utan alltför utmanande specialeffekter.

Honeymoon är ett kammarmysteriespel i gränstrakten mellan skräck och science fiction. Den är en enkel och effektivt berättad film som blivit lite förbisedd i det allmänna (och i och för sig rättvisa) hyllandet av The Babadook. Även Honeymoon är en debutfilm av en kvinnlig regissör, och även om det kanske är lite löjligt att göra en stor grej av det vill jag i dessa båda filmer se ett tecken på att kvinnor fortsätter marschen in mot genrefilmens centrum, och att det inte dröjer många år tills Fantastisk Filmfestival har ett könsmässigt 50/50-utbud i programmet.

Under rubriken ”Årets bästa…” listar vi 2014 års bästa filmföreteelser.

Annons