Efter den totalsågade Valhalla rising får den danska regissören Nicolas Winding Refn sola sig i bättre omdömen efter sin nya bilfilm Drive, där Ryan Gosling gasar runt i Los Angeles till elektronisk pop.
I Sydsvenskan blir det toppbetyg och en entusiastisk Michael Tapper ser ”anor tillbaka till såväl Jean-Pierre Melvilles gangsterfilmer som Akira Kurosawas samurajberättelser” och beskriver filmen som ”En sparsmakad, konstnärligt tonsäker och rakbladsvass thriller för en värld av fallna änglar under en brännande men aldrig varm sol.”
Också Göteborgspostens Patrik Andersson är positiv och menar att ”Regin är så stram och tät att det känns som om fingrarna skulle klibba fast i atmosfären uppe på duken om man sträckte upp dem för att vidröra den” och att ”det är lätt att sugas in i den suggestiva stämningen, men efter att ha sett Drive en andra gång är jag mer ambivalent till vad den egentligen vill berätta.”
I Svenska Dagbladet är Jeanette Gentele inte riktigt lika entusiastisk. Inledningsvis gillar hon filmen men konstaterar att ”Det är lite synd att Drive som börjar så bra och originellt ska sluta som så många andra dussinfilmer där alla jagar alla och det bara handlar om vem som ska hinna döda vem först.”
Och i Rodeo misstänkte Johan Wirfält häromveckan att Ryan Gosling i och med Drive har ”hittat en lösning på den moderna mannens dilemma”.