Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2015 års 24 bästa biopremiärer.
Jessica Hausners Amour fou bygger på den sanna historien om författaren Heinrich von Kleists och Henriette Vogels gemensamma självmord. I Hausners version blir det dock snarare fråga om ett utvidgat självmord från Kleists sida.
Inget mått av medvetenhet om fiktionens självständighet kan hindra mig från att nyfiket läsa litegrann av Kleists faktiska korrespondens, och jo, där kan jag se en grogrund för Hausners tillskruvat tragikomiska porträtt. Här finns Kulturmannen anno 1800, en uppblåst, egocentrisk fjant, en både larvigare och farligare typ än dagens Kulturmän. Den skarpsynte iakttagaren och produktive författaren Kleist saknas naturligtvis i filmbilden, men är ändå inte intressant där – den är en satir.
Bilden av en kvinna som i princip saknar subjektskap även inför sig själv är svårare att skratta åt. Om Kleist och Vogel i realiteten var så vårdslösa i sin hantering av hennes liv är dock inte en fråga jag vill ha svar på. Jag är alltför rädd att det ska vara sant.
Årets bästa filmer:
19. Amour fou (Jessica Hausner, Frankrike)
20. Eden (Mia Hansen-Løve, Frankrike)
21. Sagan om prinsessan Kaguya (Isao Takahata, Japan)
22. Crimson peak (Guillermo del Toro, USA)
23. Victoria (Sebastian Schipper, Tyskland)
24. Revolten (Kornél Mundruczó, Ungern)
https://vimeo.com/130420704