Såhär borde fler filmer sluta, inte bara de som handlar om finländska mäns plötsligen utsläppta känsloliv. Slutscenen passar extra bra just här, i Joonas Berghälls och Mika Hotakainens Den nakna mannen från 2010, men jag vill starkt rekommendera den som en modell för fler dokumentärfilmare.
Det spelar ingen roll om filmens huvudperson heter Alice Timander, Bobby Fischer eller Grizzly Man. Ställ upp dem utanför sina respektive hem, rama in dem i en kärv Lars Tunbjörk-miljö och få dem att med gravallvarlig min sjunga en vaggvisa om ekorren som vilar tryggt i sitt mjuka bo. Släng på extra stråkar. Zooma ut. Det är perfekt så. Behövs inga fler varianter. Case closed.
Anton Gustavsson är chefredaktör för Magasinet Novell.
Decembernumret av FLM innehåller ett samtal om filmmusikens tillstånd. I ljudkalendern väljer 24 personer från film- och musikfälten sitt bästa filmmusikklipp.