Följande artikel är en återpublicering från FLM Nr 64, hösten 2023. Missa aldrig ett nummer, beställ en årsprenumeration här. Med FLM:s kampanjkod SOMMAR får du dessutom rabatterat sommarpris!
Det ser ut att bli en tradig filmhöst. WGA och SAG-AFTRA, de amerikanska fackförbunden för manusförfattare respektive skådespelare, befinner sig i skrivande stund (24/7 2023) i strejk. Detta innebär att en otalig mängd stora som små filmproduktioner skjuts upp på obestämd tid.
Ett lika enkelt som underhållande sätt att hålla sig à jour med de bitvis svårbegripliga vändningarna i strejkförhandlingarna är att följa podcasten Scriptnotes, vars produktion snittar på en publicering i veckan sedan 2011. Podden firade nyligen sitt sexhundrade avsnitt.
Manusskribenterna John August (Big fish, 2003) och Craig Mazin (The last of us, 2023) för roliga och tänkvärda samtal som grundar sig på lång erfarenhet av författande för film och tv. Hur skapar man en trovärdig huvudperson? Hur pitchar man en idé till en tv-serie? Hur löneförhandlar man med giriga storfilmsbolag? Praktiska lärdomar som görs enkla och lättbegripliga med hjälp av humor och didaktiska anekdoter från poddarnas egen vardag som verksamma manusförfattare.
Det går att lyssna på lite äldre avsnitt, som till exempel en utmärkt narrativanalys av Jakten på den försvunna skatten (avsnitt 73), i rent bildningssyfte. Mazin och August är strålande pedagoger som hyser en djup kärlek till filmberättandet som hantverk. Lyssnaren får inte minst ett bättre grepp om hur inledningssekvensen, där filmens motiv och teman etableras med pisksnärtsprecision, sitter ihop med resten av filmen.
Men Scriptnotes är som bäst när August och Mazin bara snackar. Om livet, om jobbet, om karriären. Det är inte en journalistisk podd, nej. Snarare är det som en slags vardaglig dokumentation om vad som pågår inom industrin. Ett av mina favoritavsnitt (#598) rymmer ett långt samtal med Vince Gilligan, som är känd för att ha skapat tv-serien Breaking bad, där författarens roll som kreativ kaosagent blir vackert belyst. Många av de bästa ögonblicken i Breaking bad, i vilket scenen med den exploderande sköldpaddan med ett huvud monterat ovanpå sitt skal, tillkom i ett slags kreativ samverkan mellan regissörer och författare i hjärnstormande skrivsessioner, en arbetsmetod som storfilmsbolagen håller på att ta bort. Sedan i våras har diskussionerna mer och mer kommit att kretsa kring strejken i Hollywood, som inleddes av manusförfattarnas fackförbund i maj. Det blir tydligt att arbetsförhållandena de senaste tio åren, inte minst efter att skiftet mot streaming har gjort gamla royaltyavtal obsoleta, har blivit nästintill omöjliga för manusförfattare utan trygg anställning. Löneklyftorna är dessutom skräckinjagande: bolagsdirektörer plockar ut miljontals dollar i löner och bonusar medan gig-arbetare knappt har råd att äta tre mål mat om dagen.
Scriptnotes erbjuder ett nyktert och avromantiserat perspektiv, inte sällan med en vass politisk underton, på en del av Hollywood som sällan brukar belysas.