1. Isabella Eklöf: ”Sverige har ett reellt problem med självcensur”
Varför landar svensk film alltför ofta i en lättköpt moral? Endast mod och upptäckarlust leder till inspirerade verk. Holiday-regissören Isabella Eklöf förklarar varför vi måste lära oss att konsten ska vara fri.
2. Filmhösten avslöjar att jämställdheten inte har gått för långt
Är Anna Serner verkligen en maktfullkomlig vd som har drivit jämställdheten till vägs ände? Bara fyra av höstens svenska 25 långfilmer har en kvinna som regissör, konstaterar Charlotte Wiberg och efterfrågar lite tillnyktring i filmstödsdebatten.
3. 2018 års bästa filmer
Från dålig barnuppfostran i Ryssland till häxor i Berlin – FLM listar årets 20 favoriter från bio och vod.
4. På spaning efter vita pojkar som flytt
Vilka krav på autenticitet kan man ställa på svenska krigsfilmer? Sanjin Pejković har sett två svenska filmer om flykt.
5. Iram Haqs Vad ska folk säga ger svar på tal till hedersdebatten
Det kräver sin filmskapare för att göra ett personligt drama om erfarenheter som gärna utnyttjas i samhällsdebatten. Kaly Halkawt ser hur Iram Haq lyckas skildra 16-åriga Nishas utsatthet med både lojalitet och ödmjukhet i Vad ska folk säga.
6. Gabriela Pichlers Amatörer är ett lysande mästarprov
På något mirakulöst sätt leder infallen och upptågen i Amatörer hela vägen fram till en både bitterljuv och förlösande final. Jacob Lundström har sett Gabriela Pichlers efterlängtade uppföljare till Äta sova dö.
7. Ali Abbasis Gräns och den svenska filmens internationella makeover
Gränsöverskridande fantasy med magstarka inslag. Jacob Lundström har sett Gräns på Cannes filmfestival.
8. Agnès Varda gör livet på landet rättvisa i Faces, places
Agnès Varda och JR sprider glädje med dokumentären Faces, places om människor som fallit i medial glömska. Jacob Lundström hoppas på samma synliggörande och återupprättelse av Vardas eget konstnärskap.
9. Digitaliserade Deadline ger katastroffilmen ett nytt ansikte
Ett flygplan exploderar utanför den skånska kusten och vindriktningen för den farliga dimman till Sverige. Jacob Lundström har sett Stellan Olssons undanskymda film från 1971 som äntligen har digitaliserats.
10. Jyoti Mistry är den lekfulla och rebelliska filmprofessor Sverige saknat
Den sydafrikanska filmaren Jyoti Mistry efterträder Ruben Östlund som professor vid Akademin Valand. Vad betyder det för den bildstormande Göteborgsandan? Katarina Hedrén har pratat med Mistry om fantasins frigörande effekt.
Rape-revenge-subgenren har en långlivad och rätt provocerande historia. Jason Meredith ser hur en ny våg filmer av kvinnliga regissörer ställer voyeurismen på huvudet.
12. Peter Grönlund fångar det sociala arvet i Goliat
Peter Grönlund följer upp Tjuvheder med ett familjethrillerdrama som utspelar sig bland nedlagda industrier på Östgötaslätten. I fråga om hantverk och trovärdighet befinner sig Goliat på en annan planet än annan svensk film, skriver Rebecka Kärde.
13. På jakt efter äkta människor
Goliat-regissören Peter Grönlund är inte ensam om att välja amatörer till rollistan – flera svenska filmskapare föredrar icke-professionell utstrålning framför skolad replikföring. Tobias Rydén Sjöstrand pratar med castingproffs om hur man hittar äkta människor.
14. Den demokratiska tyrannen Ingmar Bergman
Hur ska vi förhålla oss till den store konstnären Bergmans avigsidor? Skit i Fårö och Bergmansafaris – filmerna räcker bra, skriver Charlotte Wiberg.
15. Begärets dubbla mål i François Ozons erotiska thriller
Dubbelt begär är ännu ett exempel på den fluktande blicken i fransk film. Calle Wahlström har sett François Ozons erotiska thriller.