Idag presenterades nomineringarna till Guldbaggegalan som går av stapeln den 23 januari. Det har talats om ett svagt svenskt filmår men trots att antalet nominerade har utökats i ett flertal kategorier saknar vi ändå några namn i nomineringsfältet.

Jätten (Johannes Nyholm, 2016)
Jätten (Johannes Nyholm, 2016)

Johannes Nyholm (Bästa regi)

Har nomineringsfältet någonsin känts lika random? Men det bekräftar onekligen att det har varit ett svagt filmår utan utropstecken som alla kan samlas kring. Förutom kanske Johannes Nyholms Jätten, som utmanar gränserna för vad en svensk arthousefilm kan vara och har varit kritikernas favorit från filmåret. Framför allt är det en film som utmärks för sin konstnärliga infallsrikedom – Johannes Nyholm har tagit med sig den magiska experimentlustan från kortfilmerna in i långfilmsdebuten. Han borde ha varit självskriven i kategorin bästa regi. Vi saknar också Suzanne Osten för Flickan, mamman och demonerna.

Yarden (Måns Månsson, 2016)
Yarden (Måns Månsson, 2016)

Yarden (Bästa film)

Om Johannes Nyholm blev sidsteppad i regikategorin nominerades hur som helst Jätten till bästa film. Måns Månssons skarpsynt svartkomiska Yarden, som bland annat visades på Berlins filmfestival, lyste däremot med sin frånvaro i de tyngsta kategorierna. Det är också den film som hamnar närmast anklagelseakten mot svensk film under förra årets baggedebatt: den går i moll, fokuserar på människor i marginalen och saknar Robert Gustafsson i en ledande roll. Simsalabim så nominerades istället Hundraettåringen som smet från notan och försvann i kategorin.

Den allvarsamma leken (Pernilla August, 2016)
Den allvarsamma leken (Pernilla August, 2016)

Den allvarsamma leken (Bästa film)

Hundraettåringen nominerades till bästa film. För det tål att upprepas. Tydligen har nomineringsjuryn lyssnat på den återkommande populistiska kritiken, som vänder sig mot att filmer renons på publikfrieri alltid ska premieras (även om den minnestrogne invänder att En man som heter Ove var nominerad ifjol, osv). Nomineringen av den svårt sågade Hundraettåringen markerar isåfall den slutgiltiga revanschen, på bekostnad av en vibrerande filmatisering av en hundrafyraårig roman. Läs Malena Jansons hyllande recension av Pernilla Augusts Den allvarsamma leken.

Mamma vet bäst (Mikael Bundsen, 2016)
Mamma vet bäst (Mikael Bundsen, 2016)

Mamma vet bäst (Bästa kortfilm)

Definitivt kategorin med hårdast konkurrens. Kanske gott omen för framtiden? Utan att invända något mot de nominerade filmerna finns det flera guldkorn som hade varit välförtjänta av en nominering, till exempel Simon Vahlnes Fight on a Swedish beach, Clara Bodéns Ingen sömn på Stengatan och Maximilien Van Aertrycks och Axel Danielsons Hopptornet. Vår favorit är Mikael Bundsens Mamma vet bäst som är 13 minuter dålig stämning-perfektion.

Hotellet (Kristian Petri, 2016)
Hotellet (Kristian Petri, 2016)

Hotellet (Bästa dokumentär)

”Kristian Petris essäfilm Hotellet är en av dessa lågmälda produktioner som får ett ännu mer lågmält mottagande, och riskerar glömmas bort.” Så skrev Charlotte Wiberg om Hotellet i vår årsbästakalender – där den fanns representerad som enda svenska film – och mycket riktigt. Ja, att den inte nominerats tyder på visuell analfabetism hos dokumentärfilmjuryn. Se filmen på SVT play. Vi saknar också Sara Broos Speglingar och Maria Bäcks I remember when I die. Hmm.

Granny's dancing on the table (Hanna Sköld, 2016)
Granny’s dancing on the table (Hanna Sköld, 2016)

Blanca Engström (Bästa kvinnliga huvudroll)

Hanna Skölds mörka film Granny’s dancing on the table handlar om en ensam, plågad, misshandlad flicka och varvar skådespelade scener med animation. Flickan Eini spelas minimalistiskt men mycket övertygande av Blanca Engström. Med enbart två fullängdsfilmer bakom sig – debuten kom i Fredrik Edfeldts Flickan år 2009 – är Engström redan en stjärna.

Nomineringsfältet i sin helhet

Bästa film

Hundraettåringen som smet från notan och försvann
Jätten
Min faster i Sarajevo
Sophelikoptern
Skörheten

Bästa regi

Hanna Sköld (Granny’s dancing on the table)
Felix Herngren och Måns Herngren (Hundraettåringen som smet från notan och försvann)
Goran Kapetanović (Min faster i Sarajevo)
Alexandra-Therese Keining (Pojkarna)

Bästa kvinnliga huvudroll

Karin Franz Körlof (Den allvarsamma leken)
Maria Sundbom (Flickan, mamman och demonerna)
Tuva Jagell (Pojkarna)
Jessica Szoppe (Sophelikoptern)

Bästa manliga huvudroll

Jonathan Silén (Det moderna projektet)
Lennart Jähkel (Granny’s dancing on the table)
Milan Dragišić (Min faster i Sarajevo)
Anders Mossling (Yarden)

Bästa kvinnliga biroll

Liv Mjönes (Den allvarsamma leken)
Ia Langhammer (Flykten till framtiden)
Svetlana Rodina Ljungkvist (Hundraettåringen som smet från notan och försvann)
Sadžida Šetić (Min faster i Sarajevo)

Bästa manliga biroll

Michael Nyqvist (Den allvarsamma leken)
Henrik Dorsin (Flykten till framtiden)
Iwar Wiklander (Hundraettåringen som smet från notan och försvann)
Johan Kylén (Jätten)

Bästa manuskript

Jan Vierth och Anders Sparring (Bajsfilmen – Dolores och Gunellens värld)
Johannes Nyholm (Jätten)
China Åhlander, Dragan Mitić och Goran Kapetanović (Min faster i Sarajevo)
Sara Nameth (Yarden)

Bästa foto

Ita Zbroniec-Zajt (Min faster i Sarajevo)
Anders Bohman (Sophelikoptern)
Ita Zbroniec-Zajt (Yarden)

Bästa klipp

Henrik Källberg (Hundraettåringen som smet från notan och försvann)
Johannes Nyholm och Morten Højbjerg (Jätten)
Therese Elfström och Tora Mkandawire Mårtens (Martha & Niki)

Bästa kostym

Kicki Ilander (Den allvarsamma leken)
Jaana Fomin (Flykten till framtiden)
Moa Li Lemhagen Schalin (Upp i det blå)

Bästa ljud/ljuddesign

Jan Alvermark (Ester Blenda)
Peter Adolfsson och Henric Andersson (Golden Girl)
Patrik Strömdahl (Yarden)

Bästa mask/smink

Anna-Carin Lock (Flykten till framtiden)
Eva von Bahr och Love Larson (Hundraettåringen som smet från notan och försvann)
Eva von Bahr, Love Larson och Pia Aleborg (Jätten)

Bästa originalmusik

Björn Olsson (Jätten)
Sophia Ersson (Pojkarna)
Jan Sandström (Sophelikoptern)

Bästa scenografi

Anna Asp (Den allvarsamma leken)
Liv Ask och Bengt Fröderberg (Flykten till framtiden)
Mikael Varhelyi (Hundraettåringen som smet från notan och försvann)

Bästa visuella effekter

Fredrik Nord (Hundraettåringen som smet från notan och försvann)
Henrik Klein och Petter Lindblad (Siv sover vilse)
Tomas Näslund (Upp i det blå)

Bästa dokumentärfilm

Don Juan av Jerzy Sladkowski
Martha & Niki av Tora Mkandawire Mårtens
MonaLisa Story av Jessica Nettelbladt

Bästa kortfilm

6A av Peter Modestij
Baby av Lovisa Sirén
Kroppen är en ensam plats av Ida Lindgren

Bästa utländska film

Min pappa Toni Erdmann av Maren Ade
Mustang avDeniz Gamze Ergüven
Sauls son av László Nemes