Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2016 års 24 bästa biopremiärer.
Den unga irländskan Eilis (Saorsie Ronan) spenderar sin första jul i 1950-talets New York med att skänka lite glädje åt de som inte något har, i det här fallet Brooklyns medellösa irländare. Varje år serveras de en julmiddag arrangerad av Jim Broadbents godhjärtade präst. Han förklarar för Eilis att det var dessa luggslitna stackare som en gång byggde tunnlarna och broarna, nu finns längre ingen användning för dem, varken här eller i det gamla landet. Att nybyggarlandet skapades av immigranter är ingen hemlighet i John Crowleys Brooklyn. Men baserad på Colm Tóibíns roman med samma namn är den finstämda migrantskildringen mer upptagen av Eilis personliga resa, som i och för sig väl också den rymmer mått av allmängiltighet?
Brooklyn är Saorise Ronanas film. Vid sidan av hennes klara blick, tvekande rörelser och darrningar speglas Eilis känslor av en underskön kostym i dämpad Douglas Sirk-palett. Klänningar i gula och gröna pasteller, rouge och röda läppstick växlar med Eilis rotlöshet när hon ensam korsar Atlanten, hennes hemlängtan väl där, hur allting börjar ljusna när hon möter den italienska arbetarkillen Tony (Emory Cohen), och de kval som uppstår när hon plötsligt måste återvända till Irland för en begravning. Det är en både behagfull och vackert dämpad iscensättning av årets mest omistliga melodram.
2016 års bästa biofilmer:
14. Brooklyn (John Crowley, UK)
15. Hail, Caesar! (Coen, USA)
16. Macbeth (Justin Kurzel, UK)
17. Maryland (Alice Winocour, Frankrike)
18. Neon demon (Nicolas Winding Refn, USA)
19. Don’t breathe (Fede Alvarez, USA)
20. Systrarna (Hirokazu Kore-eda, Japan)
21. Hotellet (Kristian Petri, Sverige)
22. A bigger splash (Luca Guadagnino, Italien)
23. Heart of a dog (Laurie Anderson, USA)
24. Djungelboken (Jon Favreau, USA)