Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2015 års 24 bästa biopremiärer.
I dagsläget är det rätt oklart hur framtiden ser ut för Studio Ghibli. Man kan åtminstone glädjas över att Isao Takahata, den långsamme mästaren bakom Eldflugornas grav och Only yesterday, hann färdig med studions bästa film sedan Prinsessan Mononoke.
Förutom montagets teori och praktik var Sergej Eisenstein även intresserad av animation, i synnerhet Walt Disneys djurbefolkade rollgalleri. Eisenstein menade att det är rörelse som skiljer animerade figurer från teckningar. Med det i åtanke kan jag bara föreställa mig hur mycket han skulle älska scenen där Kaguya, en magisk prinsessa som hittas i en bambustam, bryter sig fri från traditioner med ett snabbfotat rörelseflöde som får hennes kropp att mer likna en fågels.
Sagan om prinsessan Kaguya är inte särskilt barnvänlig och lider av en något maffig speltid. Med andra ord är den inte lika publikvänlig som många av Hayao Miyazakis filmer, men närmast sublim i animerade kraft och kroppslighet.
Årets bästa filmer:
21. Sagan om prinsessan Kaguya (Isao Takahata, Japan)
22. Crimson peak (Guillermo del Toro, USA)
23. Victoria (Sebastian Schipper, Tyskland)
24. Revolten (Kornél Mundruczó, Ungern)