Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2015 års 24 bästa biopremiärer.
Noah Baumbachs dysfunktionella dramakomedier följer ofta halvtrasiga figurer som tampas med bortslösad potential, förlorade chanser och känslan av att livet sprungit förbi.
Så på sätt och vis är det väl ironiskt att distributören drog i bromsen så tidigt. Med Heron City, en halvtimme utanför centrala Stockholm, som enda svensk premiärbiograf skickades nämligen Baumbachs nya film, den lättsamma ålderskrisen Mistress America, mot en säker arthousedöd. Och detta trots att hans While we’re young sågs av mer än 25 000 svenskar så sent som i somras. (Sedan visst rabalder har filmen nu flyttats till citybiografen Rigoletto.)
Ändå ett trist öde för en så ljuvlig film. Liksom Frances Ha är manuset skrivet ihop med partnern Greta Gerwig som även här gör titelrollen, ett charmigt yrväder som blir både stadsguide och livscoach åt en blygsam styvsyster som hon aldrig tidigare träffat.
När det ibland blir lite väl sött och fluffigt, dessutom sockrat med Dean Warehams och Britta Phillips sammetslena soundtrack, punkteras potentiellt ostiga ögonblick med underbart syrliga punchlines. Tvärt rör det sig mellan euforisk eskapism och cyniska uppvaknanden. Ibland lite elakt, men ofta hjärtligt och plågsamt relaterbart. Särskilt för oss som började räkna gråa hårstrån i 20-årsåldern.
Årets bästa filmer:
11. Mistress America (Noah Baumbach, USA)
12. Leviatan (Andrej Zvjagintsev, Ryssland)
13. Blind (Eskil Vogt, Norge)
14. It follows (David Robert Mitchell, USA)
15. I skuggan av kvinnor (Philippe Garrel, Frankrike)
16. Blackhat (Michael Mann, USA)
17. The tribe (Myroslav Slabosjpytskyj, Ukraina)
18. Efterskalv (Magnus von Horn, Sverige)
19. Amour fou (Jessica Hausner, Frankrike)
20. Eden (Mia Hansen-Løve, Frankrike)
21. Sagan om prinsessan Kaguya (Isao Takahata, Japan)
22. Crimson peak (Guillermo del Toro, USA)
23. Victoria (Sebastian Schipper, Tyskland)
24. Revolten (Kornél Mundruczó, Ungern)