Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2015 års 24 bästa biopremiärer.
Jag vet inte vad det är för fel på svensk biokultur. Eller jag visste förstås redan att SF kontrollerar det mesta av marknaden och att svenskar är fullt upptagna med att följa olika tv-serier, men jag deppade ändå när det framkom att Philippe Garrels I skuggan av kvinnor inte visades på en enda biograf i Stockholm under premiärhelgen. Stockholmscentrismen får ursäktas, för det är anmärkningsvärt att en ny film passerar Sveriges största biopublik obemärkt förbi.
Det är extra typiskt eftersom I skuggan av kvinnor är den första av Garrels filmer som får svensk biopremiär, efter en karriär som spunnit över ett halvsekel. Med undantag för någon enstaka mobiltelefon skulle filmen förresten lika gärna kunnat utspela sig på 70-talet. Skillnaden är att den 67-årige Garrel nu kan blicka tillbaka på livet runt 30, men tack och lov gör han det med retfull ironi snarare än nostalgi.
I skuggan av kvinnor är en svartvit triangelkomedi med en manlig dokumentärfilmares dubbelmoral som bas. Precis som Josh i Noah Baumbachs While we’re young, en annan av mina favoritkomedier från året, arbetar Pierre med ett anspråksfullt historiskt projekt. Det är ett hårt jobb men de gör det så gärna, eftersom det får dem att känna sig viktiga.
När Pierre blir påkommen med sin otrohet försöker han gömma sig bakom självömkande ursäkter, men Garrel drar enkelt men elegant fram honom i ljuset igen. Den sordinerade screwballkomedin I skuggan av kvinnor är årets mest intelligenta bagatell. Och den stockholmare som väntat på något gott kan tacka Tellus i Midsommarkransen som visar filmen den 13 och 17 december.
Årets bästa filmer:
15. I skuggan av kvinnor (Philippe Garrel, Frankrike)
16. Blackhat (Michael Mann, USA)
17. The tribe (Myroslav Slabosjpytskyj, Ukraina)
18. Efterskalv (Magnus von Horn, Sverige)
19. Amour fou (Jessica Hausner, Frankrike)
20. Eden (Mia Hansen-Løve, Frankrike)
21. Sagan om prinsessan Kaguya (Isao Takahata, Japan)
22. Crimson peak (Guillermo del Toro, USA)
23. Victoria (Sebastian Schipper, Tyskland)
24. Revolten (Kornél Mundruczó, Ungern)