Nästa fredag finns årets första nummer ute i butik!

Nummer 16 handlar bland annat om Michel Hazanavicius oväntade stumfilmssuccé The artist och Martin Scorseses bakåtblickande 3d-debut Hugo Cabret. Varför är filmhistorien temat för två av årets Oscarssuveräner?

Hur påverkas vi av att titta på rörliga bilder? Vi följer känsloforskningens filmexperiment och tar reda på vilken som är världens sorgligaste film.

Dessutom tittar vi på Andrea Arnolds våldsamma Brontë-filmatisering Wuthering heights och frågar oss varför svenska filmkritiker verkar ha så dåligt självförtroende. Plus August Strindberg, Lena Andersson, Wim Wenders, Eva Ionesco, Jens Lien och mycket mera.

Och så här ser innehållsförteckningen ut i sin helhet:

LEDARE
S. 4 Historisk hajp, Jacob Lundström

PROLOG
S. 6 Terror on demand, Jacob Lundström
S. 7 Kameraflickan, Malena Janson
S. 8 Klippräknarna, Jonas Holmberg
S. 9 Pratets gränser, Arash Kermanshahani
S. 10 Actionpainting, Jacob Lundström
S. 12 Hen dansade en sommar, Miriam von Schantz
S. 13 I horoskopet, Kajsa Bergström

DIALOG
S. 14 Arrangören, Jonas Holmberg
S. 16 Välkommen till förorten, Anders Annikas
S. 18 Förbannad film, Jonas Holmberg

BERÄTTELSE
S. 20 Historiska föreställningar:
S. 22 Resan till dåtiden, Anne Bachmann
S. 26 Det är över nu, Therése Andersson
S. 30 Filmpåverkan:
S. 32 Effektsökeri, Karoline Östman
S. 38 Nakna nerver, Maaret Koskinen
S. 44 Skuggan av ett tvivel, Charlotte Wiberg
S. 51 Strindberg revisited, Jacob Lundström
S. 56 Våld och romantik, Elise Karlsson

EFTERTEXTER
S. 64 I sviterna av historien, Jan Holmberg
S. 67 Mammor och minimodeller, Anders Annikas
S. 68 I Pinochets såriga spår, Fredrik Söderlund
S. 70 Profet för profiten, Meira Ahmemulic

TILL SIST
S. 74 Lena Andersson