Girogos Lanthimos uppföljare till kritikerälsklingen Dogtooth får ett splittrat mottagande i pressen.
”Alperna är namnet på en grupp som hyr ut sig till personer som förlorat en vän eller anhörig och spelar denne iförda hans eller hennes kläder. De äter favoritmat och upprepar språkliga egenheter”, skriver Hynek Pallas i Svenska Dagbladet. Han menar att Lanthimos är ”en regissör som frågar vad som händer om man börjar rucka på de grundläggande uppsättningarna i det mänskliga. Vad sker om en person tvingas upprepa en rörelse; spela rollen av en annan men utan att försöka koppla spelet till en känsla.” Men betyget tre hintar om att Lanthimos inte lyckats lika bra med det denna gång.
Desto mer positiv är Maria Domellöf-Wik i Göteborgs-Posten. Hon anser att Alper är ”mindre lättillgänglig och ännu mer skoningslös i sin samhällskritik än föregångaren Dogtooth”. Domellöf-Wik drar paralleller från filmens rollspel till vårt ”i ökande grad empatilösa samhälle, där konsekvensen av ökad produktivitet och effektivitet är att alla skall vara smidigt utbytbara”.
Malin Krutmeijer i Helsingborgs Dagblad är mest entusiastisk och ger Alper högsta betyg. Enligt Krutmeijer kan Lanthimos motivkrets sammanfattas med att ”livet är en räcka framträdanden, där man bedöms, belönas eller bestraffas”. Tillsammans med Athina Rachel Tsangaris Attenberg är det ett tecken på ”en ny grekisk filmskaparmiljö med en säregen blandning av absurd humor, thrillerlika stämningar och oförutsägbara, knivskarpa vinklar på det sociala livet.”