Marknadsavdelningen på Chevrolet slickar sig nog om munnen. Enligt en rapport från Väg- och trafikforskningsinstitutet tar allt färre unga svenskar körkort, men den ihärdige antibilist är inte född som efter att ha sett asfaltsfetichistiska Ryan Gosling-filmen Drive inte känner för att skriva in sig på en intensivkurs i trafikregler och gasa ut i natten. Och den mesta tiden kör Gosling runt i en Chevrolet Chevelle från 1973.
De redan pressade pr-arbetarna på Saab trivs däremot antagligen ungefär lika bra med bioutbudet som med holländska riskkapitalister. På den oöverträffat motorofila databassajten Imcdb.org framgår att senast en Saab hade en bärande roll i en storfilm var 2004 med Sideways, där Paul Giamatti och Thomas Haden Church tuffade Kalifornien runt i en röd, kabbad Saab 900 i jakt på den perfekta pinot noir-druvan. Bättre var det på 90-talet, då Saab-modeller syntes i internationellt distribuerade tv-serier som Ally McBeal (modell: 9-5) och Seinfeld (modell: samma som i Sideways).
I skrivande stund hoppas fortfarande Saab på att kinesiska miljarder ska rädda fabriken i Trollhättan. De kinesiska bolagen Youngman och Pang Da säger sig vilja lansera Saab på sin gigantiska inhemska marknad. Den kinesiska filmindustrin har inte delat bilföretagarnas intresse för de svenska modellerna, men i den Hongkong-producerade actionrökaren Internal affairs 3 från 2003 spelar faktiskt en mörkblå Saab 9-5 Estate en bärande rullroll.
Det är förvisso roligt att glida runt på Imdb, Wikipedia och Svensk filmdatabas. Men i ett filmdatabaslandskap inriktat på aktörer av kött och blod är det uppfriskande med den stålblanka historieskrivningen på Imcdb. Nu väntar vi bara på en motsvarighet för tåg.