A. Vilka var 00-talets bästa svenska filmer?
1. Lilja 4-ever 2. Gitarrmongot 3. Prostitution bakom slöjan 4. Pingpong-kingen 5. Låt den rätte komma in
B. Var svensk film rolig under 00-talet?
Nej inte särskilt.
C. Var svensk film politisk under 00-talet?
Ja. Lukas Moodysson gjorde sex filmer, varav Lilja 4-ever, Ett hål i mitt hjärta, Terrorister (tillsammans med Stefan Jarl) och Mammut kanske tydligast har en uttalad politisk agenda. Sedan kan man förstås nämna Roy Anderssons båda 2000-tals-filmer och det finns många fler. Går man till dokumentärerna blir det ännu tydligare Ester Martin Bergsmarks och Mark Hammarbergs Maggie vaknar på balkongen är ett exempel på intelligent politisk dokumentär, liksom Nahid Perssons filmer. Svensk film är ofta politisk på ett bra, intressant och mångfacetterat sätt tycker jag, om man med politisk menar problematiserande och samhällsorienterad. Den är inte plakatpolitisk. Moralisk kan den vara, moralistisk är den sällan.
Svenska filmare är uppriktigt intresserade av barn, deras villkor och världar. Det givna exemplet är återigen Lukas Moodyssons filmer där barnen har en självklar position, men även bland många andra Jens Jonssons Pingpong-kingen, Henrik Hellströms och Fredrik Wenzels Man tänker sitt och Fredrik Edfeldts Flickan skildrar barnsperspektiv genomtänkt och känsligt. Tar man med filmer som skildrar unga, alltså tonåringar och något äldre, understryks trenden ännu mer. Farväl Falkenberg, Hata Göteborg, Teresa Fabiks filmer, Daniel Espinosas Babylonsjukan, det finns många filmer som på väldigt skilda sätt berättar om olika aspekter av ungdomstiden. Barn- och ungdomsperspektiv tillhör det som svensk film är allra bäst på. En trend i trenden är ett väldigt fokus på pojkar och unga män bland särskilt de yngre filmarna.
D. Var svensk film läskig under 00-talet?
Nej det kan man väl inte påstå generellt, inte när det gäller läskig som i skrämmande och otäck. Beckfilmerna och Johan Falkfilmerna kan ju vara lite bruksläskiga, liksom Stieg Larsson-filmatiseringarna. Måns Mårlinds och Björn Steins uppfriskande Storm hade sina partier. Låt den rätte komma in är också bitvis rätt otäck. Men jag har dålig koll på eventuella icke-biografdistribuerade filmer, där finns kanske en del läskigt.
E. Var svensk film utmanande under 00-talet?
Ja delvis. På sätt och vis får man väl säga att blockbustern Såsom i himmelen var utmanande med sin bombastiska stil och ohöljt new age-messianska innehåll. De feministiska porrfilmerna i Dirty diaries är onekligen också ganska utmanande. Lukas Moodysson och Ruben Östlund gjorde konstnärligt utmanande filmer.
F. Var 00-talet ett bra eller årtionde för svensk film?
Bra. Med reservation för och det gäller hela enkäten att jag tyvärr har sett långtifrån allt. Men bland de filmer jag sett finns många utöver de jag redan nämnt som är bra: Magnus Gerttens och Elin Jönssons dokumentär Long distance love, Rebecka Rasmussons Alice och jag, Simon Stahos dansksvenska filmer, Daniel Alfredsons Varg och så vidare. Det har funnits mycket värt att se.
Malin Krutmeijer skriver om film i Helsingborgs Dagblad och Aftonbladet.
Det här är en del av enkäten med svenska filmkritiker i nya numret av FLM. Enkäten publiceras löpande på bloggen. Här finns alla enkätsvar samlade, och resultatet av filmkritikeromröstning hittar du här.