Kanske ditt vinprovningssällskap vill titta på Sideways tillsammans? Eller är dina avantgardistvänner trötta på att du alltid tar med dåliga vhs-rippar till era filmkvällar med Michael Snow-tema?
I Brasilien är det möjligt att programmera biografen själv. Förra juli lanserade den kvalitetsprofilerade biografkedjan Rain Networks webbplatsen moviemobz.com. Här kan registrerade användare välja sin favoritbiograf, välja en film, initiera en visning och bjuda in andra potentiellt intresserade. Om tillräckligt många anmäler sig blir visningen av.
Upplägget känns igen från eventfunktioner i de sociala medier (läs: Facebook) som de senaste åren gjort det enklare att hitta publik till poesikvällar och burleskklubbar utan marknadsföringsbudget. Men på Moviemobz måste inte en arrangör föreslå ett event som förhoppningsvis intresserar någon, utan här kan biopubliken själv nätverka sig fram till den önskade visningen. Fabio Lima, en av initiativtagarna bakom Moviemobz, har påtalat att publiken inte nöjer sig med att vara publik längre. Publiken kräver flexibel programsättning och ett socialt sammanhang.
Hittills har ett hundratal olika filmer distribuerats till Moviemobz 200 biografer i 26 brasilianska städer. Titlarna är i regel ganska udda. Mest efterfrågad i april var Jean-Luc Godards Sympathy for the devil (trots att den redan har visats 15 gånger!), följd av Santiago, João Moreira Salles dokumentär om sin barndoms butler, och Choking man som handlar om en ecuadorisk diskare i Queens.
Efter att ha surfat runt på Moviemobz ett tag vill jag direkt initiera visningar av antikhandlarkomedin O Cheiro do Ralo eller Iprendramat Cinema, Aspirinas e Urubus och bjuda in alla FLM-läsare. Moviemobz grundare Fabio Lima har planer på att expandera till grannländer som Argentina och Colombia. Men vem blir först i Sverige med konceptet?