De sista bilderna i Det stora blå visar hur Jean Renos fridykare Enzo tar avsked från världen genom att dyka djupare än någon gjort tidigare. I slutbilden låter han en delfin dra bort honom från livlinan. Thelma & Louise slutar med att de älskande på flykt kör rakt ut över stupet. I Heaven flyr Giovanni Ribisis och Cate Blanchetts älskande rakt upp mot helikopterns maxhöjd.
Gemensamt för de tre filmsluten är att de avbryts innan själva dödsögonblicket. Helikoptern hinner aldrig krascha. Enzos lungor fylls aldrig med saltvatten och Thelmas skalle spräcks aldrig mot vindrutan. Istället ger bilderna upphov till en suicidalromantisk känsla av att hjältarna är på väg mot något annat. Alla sluten har också gett upphov till religiösa tolkningar av varierande ortodoxi. Reinkarnerades Enzo möjligen till en delfin?
I våras dök videobilder med samma religiöst symboliska anslag upp i nyhetssändningarna. Den brasilianske prästen Aledir de Carli skulle med hjälp av ett stort knippe färgglada heliumballonger flyga från hamnstaden Paranagua till Dourados för att skapa uppmärksamhet kring ett välgörenhetsprojekt. Men dåliga väderförhållanden gjorde att han seglade rakt ut mot havet och aldrig kom tillbaka.
Den tragiska bildsekvensen avslutas med att prästen seglar in i dimman. Precis som i Det stora blå, Thelma & Louise och Heaven får vi aldrig se någon död. Allt slutar med att prästen hänger där under regnbågsballongerna. På väg mot himlen.
Men där fiktionen kan sluta i ett fruset ögonblick, måste verkligheten fortsätta. I juli hittades Aledir de Carlis döda kropp 100 mil från den brasilianska atlantkusten.